Isnin, 10 Ogos 2009

Ujian Bahagian B

Percubaan 1


UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH 2009

BAHASA MELAYU
Ujian Penulisan

Soalan bahagian B

1 Sekolah kamu telah mengadakan sukan tahunan. Tulis catatan mengenai sukan tersebut.



2 Seorang kawan kamu berjaya dalam satu pertandingan atau peraduan. Tuliskan sepucuk surat kepadanya untuk mengucapkan tahniah.



3 Kamu dan rakan-rakan sedang bermain bola. Tiba-tiba seorang rakan kamu tercedera.
Ceritakan pengalaman kamu menghadapi peristiwa tersebut.


KERTAS SOALAN TAMAT


Contoh Jawapan:

Soalan 1

Sabtu, 29 Mei 2009

8.00 pagi - Aku tiba di sekolah. Ramai rakan-rakanku telah tiba lebih awal. Kami terus berkumpul di rumah sukan masing-masing untuk mendengar taklimat daripada ketua rumah dan guru rumah.

8.15 pagi - Para tetamu datang berduyun-duyun, mula memenuhi khemah-khemah yang disediakan. Mereka, memberikan tepukan dan perangsang kepada murid-murid yang telah bersiap-sedia memulakan permainan.

8.45 pagi - Acara sukan bermula dengan acara-acara sukanika murid pra sekolah dan murid tahap satu. Antara acara yang menarik ialah acara tiup belon dan rebut hadiah murid pra sekolah. Pelbagai aksi yang melucukan dapat disaksikan.

10.00 pagi - Waktu rehat, para hadirin dihiburkan dengan persembahan gimrama oleh murid-murid tahun empat. Persembahan ini telah mendapat tepukan gemuruh.

10.30 pagi - Acara sukan tahap dua bermula. Setiap rumah telah menunjukkan persaingan yang sengit untuk menjadi juara. Acara kemuncak ialah tarik tali antara rumah. Rumah saya, rumah kuning telah muncul sebagai juara.

12.30 tengah hari - Upacara penutup dan penyampaian hadiah dijalankan. Tuan Pegawai Pelajaran Daerah telah menyempurnakan upacara tersebut. Rumah Kuning telah muncul sebagai juara keseluruhan temasya sukan kali ini.


Jawapan 2



No. 55, Jalan Keranji, Seksyen 1,
Kota Warisan,
39400 Bandar Baru Salak Tinggi,
05 Jun 2009.

Menemui saudara Amir yang kini berada di Pedas, Negeri Sembilan, semoga berada dalam keadaan sihat walafiat.

Saudara,

Tujuan saya menulis surat kali ini ialah untuk mengucapkan tahniah kerana saudara telah menjuarai ‘Peraduan Cabaran Minda – Berita Perdana baru-baru ini. Saya mendapat tahu kejayaan saudari apabila melihat gambar saudara terpampang di muka hadapan akhbar Didik.

Untuk makluman saudara, saya juga telah menghantar penyertaan dalam ‘Peraduan Cabaran Minda’ itu, walau bagaimanapun saya gagal memenangi sebarang hadiah. Saya cukup berbangga dengan kejayaan saudara.

Saudara,

Seperkara yang menarik perhatian saya berhubung dengan slogan yang membawa kejayaan saudara, ‘Didik bermanfaat kerana sentiasa membantu, mengasuh,mendidik dan merangsang pelajar menghadapi cabaran dan membina wawasan’. Saya sangat kagum dengan slogan tersebut. Saudara memang hebat…

Kejayaan saudara sebenarnya telah memberi cabaran yang hebat kepada saya. Kalau saudara boleh berja kenapa saya tidak? Oleh itu, saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi juara pada peraduan siri yang akan datang.

Saudara,

Hanya setakat ini coretan saya pada kali ini. Sebelum mengundur diri, sambutlah salam mesra daripada saya. Saya berdoa semoga kita akan berjaya.

Sekian, terima kasih.


Sahabatmu,

Maharoll Marzuki
(Maharoll Marzuki)




Jawapan soalan 2

Ketika itu, aku dan beberapa orang rakan sedang bermain bola. Kami bermain di kawasan lapang di pinggir kampung. Tiba-tiba Ravi meraung sambil memegang kakinya yang berlumuran darah.

Aku bergegas menghampirinya. Kulihat luka di kakinya agak parah, mungkin dia terpijak pecahan kaca. Aku dan rakanku cuba menenagkannya.

Aku dan Fahmi memapah Ravi ke tempat yang redup di bawah pokok di tepi padang. Aku mengikat bahagian atas kakinya yang luka itu untuk menghentikan pendarahan.

Aku menyuruh Aliman menahan kereta di jalan besar. Sejurus kemudian sebuah kereta berhenti. Kami segera memasukan Ravi ke dalam perut kereta lalu membawanya ke hospital.

Sedang kami menunggu Ravi dirawat, tiba-tiba muncul emak Ravi. Dia terkejut melihat anaknya yang cedera itu. Aku terus menceritakan kepadanya apa yang telah berlaku.

Setengah jam kemudian, Ravi dibawa keluar dari bilik rawatan. Ravi telah menerima enam jahitan akibat lukanya itu. “Lain kali tak payahlah pakai kasut kalau bermain…” leter ibu Ravi kepada kami.

Khamis, 6 Ogos 2009

KLINIK PENULISAN CERITA

KARANGAN JENIS CERITA( TINDAKAN)



Panduan Mengarang

 Mempunyai gambaran jelas dan tepat tentang bahan yang menjadi cerita
sama ada melalui pengalaman, pembacaan, tontonan atau imaginasi.

 Setiap cerita mestilah mempunyai nilai murni seperti tolong-menolong, kasih sayang
dan sebagainya.

 Mempunyai permulaan, puncak cerita, dan penutup

 Boleh menggunakan bahasa berbunga tetapi terkawal.

Tajuk Perbincangan

Kamu dan beberapa orang rakan sedang membersihkan tapak untuk mendirikan khemah. Tiba-tiba kamu terdengar jeritan meminta tolong.
Tulis tindakan kamu seterusnya.

Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis . Garis maklumat-maklumat yang penting supaya kamu tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangan di bawah ini.


Aku tercari-cari arah suara itu. Akhirnya pandanganku tertumpu ke arah Darsan. Aku melihat dia terkapai-kapai dibawa arus. Aku tergamam seketika, memikirkan langkah terbaik untuk menyelamatkan Darsan.

Aku ,Ravi, dan Leong tidak banyak pilihan.Antara kami bertiga hanya aku sahaja yang boleh berenang. Aku mengarahkan Ravi dan Leong mencari tali sementara aku terus terjun ke dalam sungai.

Aku cuba menarik Darsan yang sudah kelemasan, namun arus sungai yang deras telah menggagalkan usahaku. Aku dan Darsan terus hanyut. Namun begitu dengan kemahiran berenang yang aku miliki, aku masih mampu mengawal diriku daripada terus hanyut.

Beberapa minit kemudian, Ravi dan Leong yang bertindak pantas mengambil tali di tapak perkhemahan berjaya melontarkan tali ke arahku. Dengan sepenuh tenaga Ravi dan Leong menarik aku dan Darsan. Akhirnya mereka berjaya menarik aku dan Darsan ke tebing.

Darsan sudah tidak bermaya. Kami semakin cemas.Nasib baik aku pernah mempelajari cara memberi pertolongan cemas. Beberapa minit kemudian Darsan mulai sedar. Dengan bantuan beberapa orang pemuda yang kebetulan baru sampai, Darsan dikejarkan ke hospital.

Berikutan kejadian itu, kami sepakat membatalkan perkhemahan itu. Sebaliknya, kami berkemas untuk pulang dan menziarahi Darsan di hospital. Walaupun peristiwa itu sudah hampir setahun berlalau, namun peristiwa itu masih segar dalam ingatanku hingga ke hari kini.

Langkah 4

Kamu hendaklah membaca dan menyemak semula karangan itu. Dalam proses penyemakan perkara- perkara berikut perlu diperhatikan ialah kesalahan penggunaan kata , struktur ayat , penggunaan imbuhan ,tanda baca, dan ejaan.

Latihan Minggu Ini

1 Kamu memakan makanan yang dibeli dari sebuah warung di tepi jalan . Selepas itu, perut kamu terasa sakit.

Apakah tindakan-tindakan yang akan kamu ambil seterusnya.

2 Kamu ternampak seorang pemuda meragut beg tangan seorang wanita. Tulis
sebuah cerita apakah tindakan yang kamu lakukan.

Apakah tindakan-tindakan yang akan kamu ambil seterusnya .

3 Anda dalam perjalanan pulang dari sekolah. Anda melihat satu kemalangan jalan raya.

Tuliskan sebuah karangan yang menceritakan bagaimana kemalangan itu
boleh berlaku dan apakah tindakan anda seterusnya.


GLOSARI

berapi bersemangat, ada api
anggota ahli , bahagian tubuh
alat perkakas , dipergunakan
batas garis pinggir, pematang , had
terbelenggu terkongkong, terikat hati atau perasaan
darjah tingkatan di sekolah , ukuran
curang tidak jujur, jurang
miring tidak datar,tidak tegak,senget sedikit,kurang siuman, berat sebelah
muda remaja,belum masak, belum lama ada
lapis susunan,deretan
pungut mengambil, memetik hasil
bertanding berlawan , menyaingi
tuntut mendesak, menagih, belajar
utama
berselisih berbeza , berlainan


Contoh Jawapan soalan 1

Pada ketika itu, aku dan rakan-rakanku sedang berbual-bual sementara menunggu bas. Tiba-tiba sebuah kereta yang dipandu dengan laju telah merempuh rakan-rakanku yang sedang berbasikal.

Satu dentuman yang kuat kedengaran. Beberapa orang rakanku tepelanting di bahu jalan, manakala ada yang tercampak ke dalam parit. Kereta yang terbabit telah terpelosok di dalam parit.

Aku segera bertindak dengan menyuruh rakanku menahan kereta untuk menghantar mangsa ke hospital. Sementara itu, aku dan rakan-rakanku yang lain mengangkat mangsa untuk dimasukkan ke dalam beberapa buah kereta.

“Amir dalam parit!” jeritku. “Tolong angkat dia naik, kami tak kuat, dia cedra parah !” jeritku lagi. Jeritanku berjaya menarik perhatian beberapa orang yang segera membantu kami .Amir pengsan, darah banyak mengalir daripada kepalanya.Dia segera dikejarkan ke hospital.

Orang ramai pula berusaha mengeluarkan pemandu kereta itu tetapi tidak berjaya. Akhirnya pasukan bomba dan polis yang datang beberap minit kemudia berjaya mengeluarkan mangsa.

Kemalangan yang berlaku di depan mataku itu amat mengerikan. Aku tidak pasti, bagaimanakah keadaan rakan-rakanku itu. Aku berdoa semoga rakan-rakanku itu akan selamat.

Rabu, 5 Ogos 2009

Penulisan Perbahasan

TAJUK : PERBAHASAN


PERBAHASAN


• Karangan ini memerlukan anda membincangkan sesuatu tajuk atau menyatakan pendapat anda tentang sesuatu tajuk yang dikemukakan.
• Anda hanya dikehendaki memberikan hujah satu pihak sahaja iaitu pihak yang anda sokong atau anda bangkang serta mampu membidas hujah-hujah lawan anda.
• Huraian fakta yang diberi secara jelas, mudah difahami serta meyakinkan.
• Kata alu-aluan amat penting. Mulakan akat alu-aluan dengan menyebut Pengurusi Majlis, orang yang tinggi kedudukannya, pihak lawan iaitu pencadang atau pembangkang seterusnya hadirin sekalian.
• Kata sapaan untuk menarik perhatian penonton perlu dinyatakan seperti “hadirin sekalian”, “hadirin yang dihormati”, atau “hadirin yang budiman”.
• Jika anda sebagai pencadang, sokonglah tajuk dengan memberikan hujah-hujah yang tepat, bernas, dan padat. Hujah-hujah perlu logik dan meyakinkan.
• Sebelum anda mengakhiri hujah-hujah anda anda mestilah membuat kesimpulan dengan menyatakan pendirian anda terhadap tajuk dengan pernySoalan Perbincangan


Anda terpilih mewakili kelas dalam satu perbahasan antara kelas. Tajuk perbahasan yang ditetapkan ialah “Membaca Komik Lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah ”. Sebagai pencadang, sediakan hujah-hujah anda selengkapnya.


Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahami tema atau kehendak cerita yang hendak ditulis. Garis maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Dalam soalan ini anda sebagai pencadang, dikehendaki mengemukakan hujah-hujah untuk menyatakan keburukkan-keburukkan membaca komik.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan pembangkang dan hadirin yang saya hormati sekalian. Sebagai pencadang saya tetap dengan pendirian bahawa “Mermbaca Komik Lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah”

Hadirin sekalian,

Komik merupakan bahan bacaan ringan yang paling popular di kalangan murid sekolah. Bagaimanapun, ramai yang tidak sedar bahawa membaca komik boleh mendatangkan banyak keburukan daripada kebaikan. Antara keburukannya ialah ada murid yang asyik membaca komik, sehingga tidak dapat memberi tumpuan kepada pelajaran. Sepatutnya tanggungjawab murid ialah belajar.

Hadirin sekalian,

Bahasa yang digunakan dalam buku komik juga tidak mematuhi tatabahasa bahasa Melayu, murid-murid sudah pasti akan menghadapi masalah berbahasa, atau pencemaran bahasa kerana terpengaruh dengan bahasa pasar komik tersebut.

Selain itu, komik juga boleh mempengaruhi pemikiran pembaca dengan cerita-cerita khayalan yang kadang-kadang tidak mempunyai nilai murni. Apa yang sering ditonjolkan dalam kebanyakan komik yang terdapat di pasaran ialah bercorak keganasan atau pertarungan dan berunsur humor sahaja.

Hadirin sekalian,

Bagi murid-murid yang ketagih dengan komik, mereka sangup berbelanja besar untuk membeli buku-buku tersebut. Sebaliknya mereka sangat kedekut untuk membeli buku-buku rujukan atau buku-buku kerja yang sepatutnya menjadi keutamaan. Bukankah ini merupakan satu fenomena yang merugikan murid itu sendiri? Marilah wahai pihak pembangkang kita renungkan.

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan hujah-hujah yang saya utarakan tadi, kami di barisan pencadang tetap mengatakan bahawa “Mermbaca Komik lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah”

Sekian, terima kasih.



Langkah 4

Selepas mengarang, anda hendaklah membaca semula karangan itu. Lihat dan pastikan aspek-aspek berikut tiada sebarang kesalahan iaitu penggunaan perkataan, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan. Selain itu pastikan juga isi karangan anda benar-benar menepati tajuk.

Latihan minggu ini.

1. Kamu terpilih menyertai satu perbahasan antara kelas. Tajuk perbahasan yang ditetapkan ialah “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”. Sebagai pencadang, sediakan hujah-hujah anda selengkapnya.

2. Andaikan bahawa anda sebagai pencadang dalam satu perbahasan. Tajuk perbahasan itu " Membaca Buku Lebih Baik Daripada Menonton Televisyen". Tuliskan hujah-hujah anda selengkapnya.

3. Andaikan anda sebagai pencadang dalam perbahasan. Tajuk perbahasan itu ialah "Buah-buahan Tempatan Lebih Baik Daripada Buah-buahan Luar Negeri. Tulikan hujah-hujah anda selengkapnya.

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

GLOSARI:


balas : dijawab,menjawab,pengadilan Tuhan
pejal : tidak berongga di dalamnya,padat dan keras
membisu : diam, berusaha, tenang,hening, tinggal, rahsiakan
bab : fasal, hal, bahagian daripada sesebuah buku
pemangkas : alat seperti guntung yang digunakan untuk memangkas,
orang yang kerjanya memangkas
ancam : gertak, ugut
awas : kawal, jagai, berwaspada, berhati-hati
ejekan : giat.mempermainkan orang, mempersendakan orang
dengan tingkah laku atau dengan tutur kata.
miskipun : Sungguhpun, walaupun
ria : suka hati kerana mendapat apa yang dihajatkan, riang, gembira
kemestian : Sesuatu yang diwajibkan, sesuatu yang
sudah ditentukan,ketentuan, ketetapan.
mesyuarat : bersidang , rundingan untuk membincangkan sesuatu
atau mencari sesuatu ketetapan
pengadil : orang yang mengadili sesuatu perkara atau pertandingan sukan,
di mahkamah hakim.










Contoh jawapan Soalan 1

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan pembangkang dan hadirin yang saya hormati sekalian. Sebagai pencadang saya tetap dengan pendirian bahawa “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”.

Hadirin sekalian,

Hujah saya yang pertama dengan melancong dalam negara akan dapat meningkatkan semangat cintakan negara. Hal ini terjadi kerana dengan mengunjungi tempat-tempat yang bersejarah, seseorang itu akan dapat melihat, memahami, dan menghayati bagaimana generasi yang terdahulu membangun dan mempertahankan negara.

Hujah saya yang kedua, dengan memberikan tumpuan melancong di negara sendiri akan dapat membangunkan industri pelancongan. Hotel-hotel dan tempat-tempat pelancongan pastinya akan dapat dibangunkan, dan seterusnya dapat menawarkan pekerjaan kepada rakyat. Tanpa sokongan pelancong-pelancong tempatan, industri pelancongan kita pasti malap, lebih-lebih lagi dalam keadaan kelembapan ekonomi dunia sekarang.

Hadirim sekalian,

Hujah saya seterusnya ialah dengan melancong dalam negara secara tidak langsung kita dapat menyekat pengaliran wang keluar negara. Ini sudah tentu akan meningkat dan menyuburkan ekonomi negara. Lebih-lebih lagi dalam kelembapan ekonomi yang sedang melanda sekarang.

Selain itu, kita akan dapat mengenali budaya rakyat negara kita dengan lebih dekat lagi. Contohnya, bagi mereka yang tinggal di Sabah atau Sarawak bolehlah mereka melancong ke negeri-negeri di semenanjung manakala oarang semenanjung pula sebaliknya. Dengan hal yang demikian akan wujudlah perpaduan nasional yang kita harap-harapkan.

Hadirin sekalian,

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan hujah-hujah yang diutarakan kami di barisan pencadang tetap mengatakan bahawa “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”.


Sekian, terima kasih.

Jumaat, 31 Julai 2009

Penulisan Bahagian C (1)

Tuliskan beberapa nilai/ pengajaran yang boleh kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjang karangan kamu mestilah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tuliskan jawapan kamu dalam satu perenggan.

Klinik 1

Pada pagi itu Kamal tergopah-gapah untuk ke sekolah kerana terlewat bangun. Oleh itu dia tidak sempat bersarapan. Selepas bersalam dengan ibu, dia terus berjalan kaki menuju ke rumah Kumar yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Mereka telah bercadang untuk pergi bermandi di sungai. Oleh itu mereka telah menuju ke sebatang sungai yang terletak jauh dari rumah mereka. Mereka menukar pakaian lalu bermandi di sungai itu. Setelah puas bermandi, mereka berasa lapar. Dengan itu mereka mencuri buah rambutan di sebuah dusun buah-buahan yang berhampiran dengan sungai itu. Apabila sampai waktu tengahari, Kamal dan Kumar pulang ke rumah bersama kawan-kawan lain yang balik dari sekolah.



Pengajaran

1. Kita tidak boleh menipu ibu bapa.
2. Ponteng sekolah akan merugikan diri sendiri
3. Jangan melakukan kerja yang tidak berfaedah.
4. Tertinggal dalam pelajaran akan merugikan kita.
5. Jangan mencuri harta benda orang.
6. Masa depan akan menjadi gelap jika tertinggal dalam pelajaran.


Contoh jawapan

Sebagai seorang murid yang bertanggungjawab mestilah bangun awal untuk pergi ke sekolah. Menipu ibu bapa adalah perbuatan yang tidak baik. Jika ponteng sekolah kita akan tertinggal dalam pelajaran. Masa depan kita akan menjadi gelap jika kita tidak mementingkan pelajaran. Mencuri harta benda orang lain adalah amalan yang tidak baik. Perbuatan sedemikian akan mencemarkan nama baik keluarga.


KLINIK 2

TEMA : KELUARGA

Esok Hari Raya Aidil Fitri akan menjelang. Aku sekeluarga sibuk melakukan persiapan akhir untuk menyambut kedatangannya. Sejak pagi lagi, ibu tidak menang tangan menyediakan pelbagai juadah. Aku dan kakak turut membantu ibu di dapur. Kali ini ib memasak ketupat, rendang daging, gulai ayam dan kuah kacang. Ibu turut menyediakan makanan kegemaranku iaitu lontong.

Di belakang rumah ayah dan abang sedang sibuk mengacau dodol. Tahun ini merupakan tahun kedua kami menyediakan dodol sebagai juadah hari raya. Adik-adikku pula bersorak riang sambil bermain bunga api di halaman rumah.

“Baik-baik bermain bunga api itu!” jerit ibu yang turut menjenguk keluar tingkap. Dalam kesibukan di dapur, ibu tetap bimbang akan keselamatan ketiga-tiga orang adikku itu. Selepas membantu ibu akau beralih ke ruang tamu pula. Aku menyusun kad-kad ucapan hari raya yang telah diterima daripada sanak-saudara dan rakan-taulan yang kusayangi Kad-kad itu aku gantungkan pada ranting pokok yang diletakkan di dalam pasu bunga.

Aku tidak sabar menanti hari esok kerana selepas menunaikan solat hari raya kami sekeluarga akan bertolak pulang ke kampung ayah. Aku mula merasakan keseronokan berhari raya bersama dengan sanak saudara di kampung.


Contoh jawapan

Sikap suka membantu keluarga yang merupakan sikap yang terpuji. Ini kerana dengan bantu-membantu dapat meringankan beban keluarga dan seterusnya menambah kasih-sayang. Selain itu akiviti bergotong-royong dalam keluarga juga baik, memandangkan banyak kerja dapat disiapkan dengan segera. Bermain bunga api pula, boleh mendatangkan kecederaan dan merupakan satu kesalahan. Menghantar kad-kad ucapan hari raya dapat mengeratkan tali silaturahim dan kasih sayang selain kad-kad yang diterima dapat menghias rumah dengan cantik. .Berziarah merupaka amalan yang baik kerana dapat mengeratkan hubungan sanak-saudara yang jauh.


KLINIK 3

Pada hari minggu, keluarga Faridah sibuk dengan aktiviti masing-masing. Ibubapanya menghadiri satu majlis perkahwinan. Mereka berpesan kepada Faridah agar menjaga adik-adiknya yang seramai tiga orang di rumah. Di rumah, Faridah terpaksa mengemas rumah, memasak, menyiram pokok bunga, memandikan adik-adik dan memberi mereka makan. Faridah melakukan semua pekerjaan itu dengan penuh rasa tanggungjawab. Adik-adiknya sangat patuh kepada arahan kakak mereka. Ketiga-tiga adik Faridah juga rajin menolong meringankan beban Faridah. Faridah mengucapkan terima kasih kepada adik-adiknya kerana sudi meringankan tanggungjawabnya pada hari itu. Dia bersyukur kerana dikurniakan dengan ibubapa yang baik dan adik-adik yang ringan tulang.

JAWAPAN

1. Menurut/ patuh arahan ibu bapa.
2. Rajin membantu dan ringan tulang
3. Pandai menguruskan rumah
4. Bertanggungjawab terhadap semua pekerjaan yang diamanahkan.
5. Budaya mengucapkan terima kasih.
6. Bersyukur.

KLINIK 4

Izzat seorang anak yang baik. Dia sentiasa mendengar kata ibu bapanya. Dia juga tidak pernah meninggikan suara apabila bercakap dengan orang tuanya. Adam, adiknya pula suka bergaduh dengan Ali, jiran mereka. Izzat selalu memberi nasihat kepada Adam supaya jangan berbuat demikian. Selain itu, Izzat juga sering menegur sikap Adam yang selalu terlupa membasuh tangan sebelum makan dan suka membeli makanan dan minuman di warong yang kotor. Sikap Adam yang menggemari makanan manis, berminyak dan tidak berkhasiat juga tidak disenangi oleh Izzat. Dia selalu mengingatkan adik kesayangannya itu supaya mengamalkan pemakanan yang seimbang.

JAWAPAN

1. Menghormati ibu bapa/ orang lain
2. Menghormati orang lain/ kawan-kawan.
3. Kasih saying – memberi nasihat / teguran
4. Menjaga kebersihan – makanan
5. Menjaga kesihatan – dengan makan makanan seimbang/ berkhasiat

KLINIK 5

Tema : Murid yang bersikap negative

Jamil murid Tahun 4 Hijau. Setiap hari dia datang ke sekolah dengan pakaian yang kotor dan tidak kemas. Setiap hari dia sampai ke sekolah setelah loceng berbunyi. Apabila ditegur oleh guru kelas, dia asyik memberi pelbagai alasan. Semasa guru-guru mengajar, dia tidak menumpukan perhatian malah mengganggu murid-murid yang lain. Latihan yang diberi oleh guru tidak disiapkan. Murid-murid dalam kelasnya selalu mengadu barang-barang mereka hilang. Apabila disiasat, Jamil tidak pernah mengakui bahawa dia yang melakukannya. Dia juga berani melawan guru. Walaupun beberapa kali telah didenda oleh guru disiplin. Murid-murid dalam kelasnya tidak suka berkawan dengannya. Mereka takut pada Jamil.

JAWAPAN

1. Kita perlu menepati masa
2. Mesti memberi tumpuan terhadap pelajaran
3. Tidak mengganggu dan membenci orang lain
4. Mesti bersikap jujur dan amanah
5. Mesti menghormati guru

KLINIK 6

Ibu menyuruh Melati ke kedai Pak Naim untu membeli tepung dan gula. Dengan marah Melati menunggang basikal ke kedai Pak Naim. Dia menunggang basikal sambil melepaskan sebelah tangan. Setibanya di kedai, dia pun membeli tepung dan gula. Dia juga membeli gula-gula dan aiskrim. Selepas dia habis makan aiskrim dan gula-gula, dia pun terus menunggang basikal ke rumahnya. Dalam perjalanan ke rumah, dia singgah sebentar di tepi sungai yang berhampiran lalu bermain-main selama beberapa jam.Kemudian,barulah dia pulang ke rumah. Sesampai di rumah dia menyerahkan tepung dan gula kepada ibunya. Wang bakinya tidak dipulangkan. Apabila ibu bertanya akan wang bakinya, dia memberikan alasan wangnya hilang lalu lari ke rumah jirannya semula.

JAWAPAN

1. Menghormati ibu
2. Berhati-hati / mementingkan keselamatan
3. Menghargai masa
4. Perlu jujur dan amanah
5. Bercakap benar /

Khamis, 23 Julai 2009

KLINIK UCAPAN 2

KARANGAN UCAPAN


Satu daripada jenis karangan yang kerap diuji dalam UPSR ialah karangan ucapan. Karangan jenis ini adalah karangan berformat.

Karangan ucapan ada beberapa jenis seperti;

• ucapan perpisahan
• ucapan takziah
• ucapan tahniah
• ucapan penerangan
• terima kasih

Untuk penulisan ucapan, biasanya suatu situasi diberikan .Anda dikehendaki menulis ucapan berdasarkan situasi seperti majlis keraian, perhimpunan, perpisahan dan sebagainya.

Sebuah ucapan hendaklah mempunyai ciri-ciri seperti berikut ;

 Kata-kata aluan sebagai hormat kepada hadirin.

 Kata-kata aluan dimulakan dengan pengerusi majlis, kemudian diikuti mereka yang tinggi kedudukannya.

 Ucapan atau panggilan kepada hadirin di tengah-tengah ucapan. Ucapan atau panggilan ini perlu ditulis sekurang-kurangnya sekali.
Contohnya
- Saudara dan saudari sekalian
- Tuan-tuan dan puan-puan hadirin
- Pelajar-pelajar sekalian
- Rakan-rakan sekalian
- Hadirin sekalian

 Kata aluan dianggap pendahuluan, ‘terima kasih’ di akhir ucapan dianggap penutup. Walau bagaimanapun pelbagai teknik boleh digunakan. Umpamanya membuat penutupan dalam bentuk pantun yang sesuai dengan tema ucapan.


Soalan Perbincangan

Andaikan guru anda akan bertukar ke sekolah lain kerana dinaikkan pangkat.Anda sebagai ketua kelas diminta menyampaikan ucapan dalam satu majlis perpisahan untuknya.

Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.


Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan
dan tidak melebihi 120 patah perkataan .

Langkah 1

Memahami kehendak soalan .
Karangan ini menghendaki anda menyampaiakan ucpan tahniah kepada guru anda kerana dinaikkan pangkat dan berbangga dengan kejayaan yang telah dicapai olehnya.


Langkah 2
Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3
Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.


Contoh karangan;

Yang mulia Tuan Pengerusi Majlis, yang berusaha Tuan Guru Besar, yang diraikan Cikgu Ishak Ibrahim, guru-guru, dan rakan-rakan sekalian. Salam sejahtera saya ucapkan.

Seperti yang kita sedia maklum, Cikgu Ishak telah dilantik sebagai Guru Cemerlang. Saya mewakili rakan-rakan mengucapkan tahniah dan sangat-sangat berbangga atas perlantikan cikgu. Kejayaan cikgu adalah kejayaan kami semua.

Hadirin sekalian,

Sepanjang tempoh sepuluh tahun beliau di sekolah ini, banyak ilmu dan pengalaman dicurahkan kepada kami, lebih-lebih lagi Cikgu Ishak merupakan seorang guru yang serba boleh. Dengan usahanya yang tidak mengenal jemu telah membuahkan kecemerlangan dalam UPSR pada setiap tahun.

Saya bagi pihak rakan-rakan mengambil peluang ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih atas pengorbanan cikgu membantu kami meningkatakan kecemerlangan dalam bidang kurikulum dan kokurikulum. Atas usaha-usaha beliau, tidak memeranjatkan kami apabila pihak Kementerian Pendidikan melantik cikgu sebagai guru cemerlang.

Hadirin sekalian,

Pada kesempatan ini juga, kami berharap cikgu akan terus kekal mengajar di sekolah ini. Kami masih memerlukan kepakaran dan kecemerlangan cikgu untuk terus membimbing kami lebih-lebih lagi UPSR hanya tinggal dua bulan lagi.

Akhir kata, saya bagi pihak rakan-rakan mengucapkan tahniah dan selamat berjaya kepada Cikgu Ishak Ibrahim. Doa kami semoga cikgu akan terus cemerlang dalam kerjaya cikgu dan bahagia selalau di samping keluarga tersayang.

Sekian, terima kasih.


Langkah 4


• Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan , struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.


Latihan Minggu Ini:

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan
tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. Kelab Bahasa Melayu sekolah anda akan mengadakan Mesyuarat Agong. Sebagai pengerusi kelab anda dikehendaki menyampaikan ucpan dalam majlis itu
Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.

2. Rakan anda telah memenangi satu pertandingan di peringkat daerah. Kelas anda telah meraikan kejayaannya. Sebagai ketua kelas, anda diminta menyampaikan ucapan bersempena dengan majlis itu.

Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.

3. Andaikan bahawa guru anda akan melanjutkan pelajaran ke universiti. Anda sebagai ketua kelas diminta menyampaikan ucapan dalam majlis perpisahan untuknya.
Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.



GLOSARI:
• Perkataan-perkataan yang terdapat dalam ruangan ini dipilih daripada


adab berbudi bahasa, bertamadun, peraturan-peraturan yang lazim, kebiasaan
berkat halal, restu, dengan kerana
dasar berasas,berperut, perut laut, perangai, sebenarnya
fikir merenung, mempertimbangkan,
gaduh berkelahi, bercampur aduk, mengadu, gempar
genggam dalam pegangan, menyimpan
inti isinya, tajuk
santun halus berbudi pekerti,beradab
lembap tidak cergas kerana sakit atau sudah tua,tidak bertenaga
kembali pulang, meninggal dunia, semula, berikan
larut cair, teruk , jauh malam
serak parau , garau suara
lasak tak lekas koyak, tak mahu duduk diam
sambil seraya, serta,sejenis tumbuhan
pungut mengambil, memetik hasil


Contoh jawapan 1


Yang berusaha Tuan Guru Besar, Encik Rahim bin Omar, yang dihormati guru penasihat Kelab Bahasa Melayu, serta rakan-rakan sekalian. Terlebih dahulu saya selaku pengerusi kelab ini merakamkan ucapkan ribuan terima kasih atas kehadiran hadirin sekalian dalam Mesyuarat Agong kelab ini.

Hadirin sekalian,

Sepanjang tahun ini pelbagai aktiviti telah dijalankan oleh persatuan. Selaras dengan matlamat penubuhannya, untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan ahli dan murid-murid di sekolah ini.

Pada semester pertama, persatuan ini telah menganjurkan Minggu Bahasa Melayu. Pelbagai aktiviti dijalanakan untuk memilih peserta ke pertandingan di peringkat daerah. Antara aktiviti tersebut ialah pertandingan bercerita, mendeklamasi sajak, bersyair, dan syarahan.

Hadirin sekalian,

Pada semester kedua pula, persatuan telah menganjurkan pertandingan menulis karangan, kuiz antara rumah-rumah sukan, dan pertandingan drama sebabak antara kelas bagi murid-murid tahap 2.

Selain itu, persatuan juga telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke Dewan Bahasa dan Perpustakaan Negara. Sebanyak 40 orang murid dan 4 orang guru terlibat dalam lawatan itu.

Sebelum saya mengundur diri, terlebih dahulu saya mewakili ahli jawatankuasa kelab ini memohon kemaafan jika terdapat kelemahan sepanjang kami menerajui kelab ini.

Sekian, terima kasih.

KLINIK UCAPAN 2

KARANGAN UCAPAN


Satu daripada jenis karangan yang kerap diuji dalam UPSR ialah karangan ucapan. Karangan jenis ini adalah karangan berformat.

Karangan ucapan ada beberapa jenis seperti;

• ucapan perpisahan
• ucapan takziah
• ucapan tahniah
• ucapan penerangan
• terima kasih

Untuk penulisan ucapan, biasanya suatu situasi diberikan .Anda dikehendaki menulis ucapan berdasarkan situasi seperti majlis keraian, perhimpunan, perpisahan dan sebagainya.

Sebuah ucapan hendaklah mempunyai ciri-ciri seperti berikut ;

 Kata-kata aluan sebagai hormat kepada hadirin.

 Kata-kata aluan dimulakan dengan pengerusi majlis, kemudian diikuti mereka yang tinggi kedudukannya.

 Ucapan atau panggilan kepada hadirin di tengah-tengah ucapan. Ucapan atau panggilan ini perlu ditulis sekurang-kurangnya sekali.
Contohnya
- Saudara dan saudari sekalian
- Tuan-tuan dan puan-puan hadirin
- Pelajar-pelajar sekalian
- Rakan-rakan sekalian
- Hadirin sekalian

 Kata aluan dianggap pendahuluan, ‘terima kasih’ di akhir ucapan dianggap penutup. Walau bagaimanapun pelbagai teknik boleh digunakan. Umpamanya membuat penutupan dalam bentuk pantun yang sesuai dengan tema ucapan.


Soalan Perbincangan

Andaikan guru anda akan bertukar ke sekolah lain kerana dinaikkan pangkat.Anda sebagai ketua kelas diminta menyampaikan ucapan dalam satu majlis perpisahan untuknya.

Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.


Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan
dan tidak melebihi 120 patah perkataan .

Langkah 1

Memahami kehendak soalan .
Karangan ini menghendaki anda menyampaiakan ucpan tahniah kepada guru anda kerana dinaikkan pangkat dan berbangga dengan kejayaan yang telah dicapai olehnya.


Langkah 2
Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3
Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.


Contoh karangan;

Yang mulia Tuan Pengerusi Majlis, yang berusaha Tuan Guru Besar, yang diraikan Cikgu Ishak Ibrahim, guru-guru, dan rakan-rakan sekalian. Salam sejahtera saya ucapkan.

Seperti yang kita sedia maklum, Cikgu Ishak telah dilantik sebagai Guru Cemerlang. Saya mewakili rakan-rakan mengucapkan tahniah dan sangat-sangat berbangga atas perlantikan cikgu. Kejayaan cikgu adalah kejayaan kami semua.

Hadirin sekalian,

Sepanjang tempoh sepuluh tahun beliau di sekolah ini, banyak ilmu dan pengalaman dicurahkan kepada kami, lebih-lebih lagi Cikgu Ishak merupakan seorang guru yang serba boleh. Dengan usahanya yang tidak mengenal jemu telah membuahkan kecemerlangan dalam UPSR pada setiap tahun.

Saya bagi pihak rakan-rakan mengambil peluang ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih atas pengorbanan cikgu membantu kami meningkatakan kecemerlangan dalam bidang kurikulum dan kokurikulum. Atas usaha-usaha beliau, tidak memeranjatkan kami apabila pihak Kementerian Pendidikan melantik cikgu sebagai guru cemerlang.

Hadirin sekalian,

Pada kesempatan ini juga, kami berharap cikgu akan terus kekal mengajar di sekolah ini. Kami masih memerlukan kepakaran dan kecemerlangan cikgu untuk terus membimbing kami lebih-lebih lagi UPSR hanya tinggal dua bulan lagi.

Akhir kata, saya bagi pihak rakan-rakan mengucapkan tahniah dan selamat berjaya kepada Cikgu Ishak Ibrahim. Doa kami semoga cikgu akan terus cemerlang dalam kerjaya cikgu dan bahagia selalau di samping keluarga tersayang.

Sekian, terima kasih.


Langkah 4


• Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan , struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.


Latihan Minggu Ini:

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan
tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. Kelab Bahasa Melayu sekolah anda akan mengadakan Mesyuarat Agong. Sebagai pengerusi kelab anda dikehendaki menyampaikan ucpan dalam majlis itu
Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.

2. Rakan anda telah memenangi satu pertandingan di peringkat daerah. Kelas anda telah meraikan kejayaannya. Sebagai ketua kelas, anda diminta menyampaikan ucapan bersempena dengan majlis itu.

Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.

3. Andaikan bahawa guru anda akan melanjutkan pelajaran ke universiti. Anda sebagai ketua kelas diminta menyampaikan ucapan dalam majlis perpisahan untuknya.
Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.



GLOSARI:
• Perkataan-perkataan yang terdapat dalam ruangan ini dipilih daripada


adab berbudi bahasa, bertamadun, peraturan-peraturan yang lazim, kebiasaan
berkat halal, restu, dengan kerana
dasar berasas,berperut, perut laut, perangai, sebenarnya
fikir merenung, mempertimbangkan,
gaduh berkelahi, bercampur aduk, mengadu, gempar
genggam dalam pegangan, menyimpan
inti isinya, tajuk
santun halus berbudi pekerti,beradab
lembap tidak cergas kerana sakit atau sudah tua,tidak bertenaga
kembali pulang, meninggal dunia, semula, berikan
larut cair, teruk , jauh malam
serak parau , garau suara
lasak tak lekas koyak, tak mahu duduk diam
sambil seraya, serta,sejenis tumbuhan
pungut mengambil, memetik hasil


Contoh jawapan 1


Yang berusaha Tuan Guru Besar, Encik Rahim bin Omar, yang dihormati guru penasihat Kelab Bahasa Melayu, serta rakan-rakan sekalian. Terlebih dahulu saya selaku pengerusi kelab ini merakamkan ucapkan ribuan terima kasih atas kehadiran hadirin sekalian dalam Mesyuarat Agong kelab ini.

Hadirin sekalian,

Sepanjang tahun ini pelbagai aktiviti telah dijalankan oleh persatuan. Selaras dengan matlamat penubuhannya, untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan ahli dan murid-murid di sekolah ini.

Pada semester pertama, persatuan ini telah menganjurkan Minggu Bahasa Melayu. Pelbagai aktiviti dijalanakan untuk memilih peserta ke pertandingan di peringkat daerah. Antara aktiviti tersebut ialah pertandingan bercerita, mendeklamasi sajak, bersyair, dan syarahan.

Hadirin sekalian,

Pada semester kedua pula, persatuan telah menganjurkan pertandingan menulis karangan, kuiz antara rumah-rumah sukan, dan pertandingan drama sebabak antara kelas bagi murid-murid tahap 2.

Selain itu, persatuan juga telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke Dewan Bahasa dan Perpustakaan Negara. Sebanyak 40 orang murid dan 4 orang guru terlibat dalam lawatan itu.

Sebelum saya mengundur diri, terlebih dahulu saya mewakili ahli jawatankuasa kelab ini memohon kemaafan jika terdapat kelemahan sepanjang kami menerajui kelab ini.

Sekian, terima kasih.




Rabu, 22 Julai 2009

KLINIK PEMAHAMAN 8

KLINIK PEMAHAMAN 8
A Baca catatan di bawah, kemudian jawab soalan berikutnya

Sabtu
7.00 pagi : Aku dan Kak Salmah tiba di Hentian Putra, Kuala Lumpur dari Kuala Terengganu dengan Ekspres Budaya. Pak Usu dan Mak Usu menunggu kedatangan kami.

9.00 pagi : Pulang ke rumah Pak Usu yang terletak di kawasan perumahan di Bukit Jalil, tidak jauh dari lokasi pusat sukan. Kami asyik berbual-bual dengan anak-anak Pak Usu, Inah dan Kamal, maklumlah sudah beberapa bulan kami tidak berjumpa. Inah dan Kamal mengajak kami bersiar-siar di sekitar Kompleks Sukan Bukit Jalil. Kami sempat membeli cendra mata sebagai buah tangan untuk rakan-rakan di kampung.


8.00 malam : Kami bersiar-siar menekmati keindahan ibu kota pada waktu malam. Aku terpegun dengan keindahan Menara Kembar Petronas dan Menara Kuala Lumpur. Setelah puas menikmati panorama ibu kota tercinta, kami sempat mengalas perut sebelum pulang ke rumah .
Ahad

9.00 pagi : Kami bertolak ke Putrajaya . Kami sampai ke pintu masuk bandar ‘pintar’. Saya terpesona oleh keindahan reka bentuk bangunan-bangunannya seperti Masjid Putrajaya dan Bangunana Pusat Pentadbiran Kerajaan Malaysia.

11.00 pagi : Kami meninggalkan Putrajaya dan menuju ke Cyberjaya, pusat teknologi maklumat. Di sini juga di dirikan Universiti Multimedia . Aku berazam satu hari nanti, akan menjejakkan kaki di situ.

12.00 tengah hari : Dari Cyberjaya kami ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, di Sepang..Dari situ kami ke Kajang untuk menikmati sate Kajang.

4..00 petang : Anak Pak Long, Abang Razif yang tinggal di Bandaraya Shah Alam sampai di rumah Pak Usu, untuk membawa kami makan angin ke Melaka





1 Bilakah agaknya penulis bertolak dari Kuala Terengganu?
A Pada waktu malam
B Pada waktu petang
C Pada waktu pagi
D Pada waktu tengah hari

2 Apakah hubungan ‘saya’ dengan Razif, dan Kamal?
A Bapa saudara
B Anak saudara
C Anak buah
D Sepupu

3 Rangkai kata mengalas perut dalam petikan bermaksud
A makan
B berehat
C menginap.
D berbual-bual

4 Mengapakah Putrajaya dan Cyberjaya dikatakan sebagai bandar ‘pintar’
A terdapat beberapa buah universiti .
B ibu pejabat baru kerajaan Malaysia.
C pengkalan beberapa buah syarikat multimedia
D dilengkapi segala kemudahan Teknologi Maklumat

5 Pernyataan-pernyataan yang berikut adalah benar tentang catatan ini, kecuali …
A penulis melawat tempat berlangsungnya sukan Komanwel
B penulis berhasrat untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Multimedia
C penulis akan meneruskan percutiannya di rumah Pak Longnya di Melaka
D selepas melawat Putrajaya dan Cyberjaya ,penulis melawat pekan Dengkil
dan Kampung Bukit Canggang.


B SIMPULAN BAHASA

• Simpulan bahasa ialah ungkapan indah yang dicipta untuk melahirkan
sesuatu perasaan secara tidak langsung
• Bertujuan untuk menyindir ,mendidik atau memberikan pengajaran
dan pedoman kepada masyarakat.

Latihan 1 :

Senaraikan dan berikan maksud simpulan bahasa yang terdapat dalam petikan;

1........................................................................

2........................................................................

3........................................................................


Latihan 2

Suaikan simpulan bahasa dengan maksud yang betul.

• Naik darah

Tidak bernasib baik

• Dalam tangan

Orang yang sangat cerewet

• Langkah kiri

Kerja yang tidak berfaedah

• Lipas kudung

Tidak jujur,suka belot

• Tahi minyak

Pasti mendapat sesuatu

• Patah kandar

Terlalu sedih

• Menculik hati

Pantas membuat kerja

• Hancur hati

Hilang tempat bergantung

• Cangkul angin

Menjadi terlalu marah dan radang

• Bermuka dua

Menggelikan hati


Latihan 3
Isi tempat kosong dalam ayat-ayat di bawah dengan simpulan bahasa yang sesuai .


rambang mata, hilang akal, memasang telinga , memerah keringat , kacang hantu
angkat bakul , kepala batu , beralih angin , langkah seribu, batu loncatan


1. Kami untuk mendengar rahsia itu .
2. Saya bekerja di sini sebagai saja untuk memperoleh pekerjaan yang lebih baik .
3. Setiap hari Pakcik Lamin di tengah bendang untuk menyara hidup keluarganya .
4. Kain batik yang dipamerkan itu cantik-cantik belaka sehinggakan para pelancong
untuk membelinya .
5 Kami sudah puas melarangnya supaya jangan bermain di situ tetapi mereka terus bermain . Mereka memanglah .
6 Puan Endon seolah-olah apabila mendapat tahu anaknya terlibat dalam nahas kapal terbang itu .
7 Saya dan Abu membuka apabila dikejar oleh pemuda yang kurang siuman itu.
8 Puan Karmila memang suka kerana selalu memuji dirinya cantik dan pandai mendandan.
9 Tidak ada siapa yang hendak berkawan dengan Ating kerana dia dan suka menganggu orang.
10 Sudah lama Encik Ridzuan tinggal di bandar. Kini setelah bersara beliau ingin
ke kampung pula.


Latihan 4

Pilih simpulan bahasa yang paling sesuai untuk mengisi tempat kosong di bawah.

1 “Nasihat saya langsung tidak dipedulikannya. betul budak itu,” kata
Kak Yah kepada kami.
A Kepala lutut
B Kepala lanun
C Kepala angin
D Kepala batu

2 Kalau ayah yang lebih tahun ini , ayah akan membawa kami berumrah sambil melancong ke Eropah .
A ada rezeki
B membawa rezeki
C mencari rezeki
D terbuka rezeki


3 Anak-anak Pak Aris disenangi oleh jiran-jirannya kerana mereka .
A tinggal tulang
B berat tulang
C tulang belakang
D ringan tulang

4 “Pada tahun ini nampaknya buah-buahan di kampung kami ,” keluh
Batin Uda .
A kurang jatuh
B kurang jadi
C kurang masak
D kurang manis
5 “ Dulu keluarga opah hidup susah, jadi ayah opah tidak tentang persekolahan opah,” kata Opah Rozy kepada cucu-cucunya.
A ambil langkah
B ambil berat
C ambil hati
D ambil kira

6 Kita tidak patut kawan kita di hadapan rakan-rakan kita yang lain.
A membuka hati
B membuka langkah
C membuka pekong
D membuka mulut

7 “ Bersabar tuan hamba,jangan cepat melenting dan terlalu mengikut , nanti kita juga yang akan kecundang,” kata Pak Malau kepada Si Jaka.
A darah muda
B darah tinggi
C darah perkasa
D darah gemuruh

8 Abot dan Akim itu memang . Mereka suka melepak tidak tentu arah sehingga lewat malam baru pulang ke rumah.
A kutu rayau
B kutu embun
C kacang hantu
D hantu siang

9 Datuk selau berpesan kepada kami agar menjaga apabila berada di perantauan.
A isi hati
B harga diri
C harga mati
D ringan mulut .

10 Setelah selesai makan nasi ambang, kami dihidangkan pula dengan .
A pencuci tangan
B pencuci mulut
C pencuci kaki
D buah tangan

Bahagian A
1 A 2 D 3 A 4 D 5 D
Bahagian B
Latihan 1
Naik darah – menjadi terlalu marah dan radang
Dalam tangan – pasti mendapat sesuatu
Langkah kiri – tidak bernasib baik
Lipas kudung – pantas membuat kerja
Tahi minyak – orang yang sangat cerewet
Patah kandar – hilang tempat bergantung
Menculik hati – mengelikan hati
Hancur hati – terlalu sedih
Cangkul angin – kerja yang tidak berfaedah ]
Bermuka dua – tidak jujur, suka belot

Latihan 2
1 memasang telinga
2 batu loncatan
3 memerah keringat
4 rambang mata
5 kepala batu
6 hilang akal
7 langkah seribu
8 angkat bakul
9 kacang hantu
10 beralih angin

Latihan 3
1 D 2 A 3 D 4 B 5B 6 C 7 A 8 B 9 B 10 B

Khamis, 16 Julai 2009

KLINIK PENULISAN CERITA 1

MELENGKAPKAN CERITA

Pengenalan

 Karangan menyudah atau melengkapkan cerita merupakan karangan yang paling popular dalam UPSR. Karangan yang hendak ditulis mestilah berdasarkan tema atau situasi yang diberi. Untuk menghasilkan sebuah cerita yang baik, kesinambungan jalan cerita mestilah berurutan dari satu perenggan ke perenggan yang lain.

 Karangan jenis menyambung cerita ialah karangan yang berbentuk cerita rekaan, cerita imaginasi.

 Ketepatan fakta tidak diperlukan, tetapi cerita yang dipaparkan mestilah logik, menggunakan bahasa yang indah serta pengolahan yang mempunyai unsur-unsur kreatif.

 Karangan ditulis berdasarkan pengalaman, pemerhatian , perbualan, dan pembacaan.

 Sebuah cerita yang baik mempunyai ciri-ciri seperti berikut, iaitu peristiwa, watak, tempat ( latar cerita) sebab dan akibat kejadian serta plot (jalan cerita).

 Karangan di bahagikan kepada beberapa peringkat, iaitu perkembangan isi, ketegangan, kemuncak, dan penyelesaian.

 Perbualan atau dialog boleh digunakan untuk menghidupkan sesebuah cerita.

 Setiap cerita mempunyai nilai murni seperti tolong-menolong, kasih sayang dan sebagainya.

 Kemahiran berfikir secara keritis dan kreatif sangat-sangat diperlukan untuk mencorakkan jalan cerita yang lebih menarik dan berkesan.


Tajuk Perbincangan

. Aku sedang membuat kerja sekolahku.Tiba-tiba aku terdengar adikku menjerit. Sepantas kilat aku…

Lengkapkan cerita di atas. Panjang cerita kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis. Garisi maklumat-maklumat yang penting supaya kamu tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Soalan ini, memerlukan anda mengambil tindakan, untuk mengetahui lebih dekat atau lebih lanjut keadaan adik.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangan di bawah ini.

Contoh Karangan

Aku sedang membuat kerja sekolahku.Tiba-tiba aku terdengar adikku menjerit. Sepantas kilat aku meluru ke tingkat atas. Jeritan adik jelas kedengaran dari arah bilik mandi. Aku cuba membukanya tetapi gagal kerana pintu terkunci.

Aku tergamam, pelbagai persoalan menerpa benakku. Adakah adikku cedera? Mengapa? Bagaimana? Ayah…ibu…belum pulang. Tiba-tiba aku terpandang sejambak kunci terletak di atas meja solek ibu. Aku segera mengambil kunci dan membuka bilik air tersebut.

Alangkah terkejutnya aku apabila melihat kepala adik berdarah. Rambut bertaburan di lantai. Pisau cukur ayah masih di tangannya. Aku pasti kepala adik luka sewaktu cuba bercukur. Aku segera membersihkan luka di kepala adik.

Kulihat wajah adik telah berubah. “Ronaldo!…” jeritku. Adik menekup mukanya, sambil mengangguk-anggukan kepala. Aku tidak dapat menahan tawaku. Rupa-rupanya adikku peminat Ronaldo.

Aku mengambil peti ubat yang terletak di atas almari. Luka adik yang tidak seberapa itu akau bubuh ubat ‘iodin’.Tujuannya adalah supaya luka itu cepat sembuh. Kemudian, luka itu kubalut dengan kain pembalut supaya tidak dijangkiti kuman.

Sejurus kemudian, kedengaran kereta ayah memasuki perkarangan rumah. Aku segera membuka pintu “Kenapa kepala adik berbalut?” tanya ibu kehairanan. Lantas aku menjawab, “ Adik nak jadi Ronaldo bu!”. Aku pun menceritakan kejadian sebenar kepada ayah dan ibu. Mereka pun tertawa…


Langkah 4

Kamu hendaklah membaca dan menyemak semula karangan itu. Dalam proses penyemakan perkara-perkara berikut perlu diperhatikan ialah kesalahan penggunaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.

Latihan Minggu Ini

1. Aku sedang berjalan pulang dari kantin sekolah. Apabila aku sampai ke Kelas Tahun Satu Jujur, aku terdengar seorang budak sedang menangis. Aku pun…
Lengkapkan cerita di atas.

2 Bas telah sampai. Ramai penumpang turun dan naik bas itu. Sahabatku tidak juga muncul-muncul. Mana dia?

Mulakan karangan anda dengan; Mana dia?…..

3 Pada suatu hari, aku tinggl seorang diri di rumah. Ayah dan ibuku masih belum pulang dari bandar. Tiba-tiba kedengaran tapak kaki orang berjalan di….

Lengkapkan cerita di atas.

GLOSORI

atlet : orang yang giat dalam lapangan sukan, ahli sukan
atletik : berbagai-bagai jenis olahraga(terutama yang memerlukan
kekuatan, ketangkasan, dan kecepatan seperti berlari,
melompat, berenang dan lain-lain, sukan
baran : pemarah, lekas marah, hutan yang berpaya-paya, nutan rawa
binsa : habis rosak, atau hancur sama sekali, musnah
mengerti : mengetahui atau memahami erti (kepentingan dan lain-lain)
iring : ikut, turut
seiring : bersam-sama berjalan, (bergerak, terbang)
kenyal : keras menganjal apabila ditekan(seperti bola getah), keras
tetapi empuk, agak liat, mudah berubah
( menjadi bertambah atau berkurang)
petua : nasihat, petunjuk atau panduan yang berguna
putar belit : tipu muslihat , tipu daya, putar alam
runduk : tunduk , menunduk
peluang : kesempatan baik, ketika yang baik,
merajang : menghiris tipis-tipis, menyayat tipis-tipis, meracik
Contoh Jawapan soalan 1

Aku sedang berjalan pulang dari kantin sekolah. Apabila aku sampai ke Kelas Tahun Satu Jujur, aku terdengar seorang budak sedang menangis. Aku pun menghampiri budak itu. Dia kelihatan amat takut dan cuba menyembunyikan mukanya supaya aku tidak dapat memandangnya.

“Mengapa adik menangis?”aku bertanya sambil memujuknya. Pertanyaanku tidak dijawab. Aku cuma dapat mengagak, mungkin ada sesuatu yang telah berlaku ke atas dirinya yang menyebabkan dia kelihatan takut dan cemas.

Setelah beberapa kali memujuk akhirnya budak itu memberi tahuku, wang belanjanya telah dirampas oleh sekumpulan murid. Dia memberi tahu, hal itu telah berlaku beberapa kali. Dia takut hendak memberi tahu gurunya kerana telah diugut akan dicederakan.

Aku mengajak budak itu ke kantin lalu membelikan sebungkus nasi lemak dan segelas air sirap. “Hari ini abang belanja kamu,” kataku kepada budak itu sambil menyuruhnya makan. Dalam benakku bermain-main pelbagai persoalan, peras ugut?…samseng?...aku mesti bertindak .

Aku meninggalkan budak itu makan dengan kawan-kawannya yang lain. Aku terus melaporkan hal tersebut kepada guru disiplin iaitu Cikgu Sargini. Cikgu Sargini telah memanggil beberapa orang pengawas. Kami sepakat untuk memasang perangkap esok hari.

Awal pagi lagi kami telah membuat intipan. Perangkap kami mengena apabila tiga orang murid tahun enam menarik seorang murid tahun satu ke bahagian belakang bangunan. Sepantas kilat kami menyerbu dan menangkap mereka. Aku berasa puas kerana berjaya membantu pihak sekolah menangani gejala yang tidak sihat itu.