Khamis, 20 Mei 2010

CATATAN HARIAN

CATATAN HARIAN



Pengenalan

• Karangan jenis catatan harian ini ialah catatan penulis tentang peristiwa yang dialamai atau dilalui oleh penulis.

• Catatan Harian dikenali juga sebagai diari.

• Terbahagi kepada dua bentuk, itu catatan sehari dan catatan beberapa hari.

• Jika sehari, sertakan haribulan, hari, dan waktu berlakunya sesuatu aktiviti atau peristiwa.

• Jika catatan beberapa hari, sertakan hari, haribulan, dan waktu jika perlu.

• Waktu peristiwa atau aktiviti yang dicatat merupakan perkara penting yang dengan tajuk.

• Cara penulisan karangan jenis catatan ini seperti sebuah cerita. Urutan peristiwa atau aktiviti perlu disusun agar menimbulkan daya tarikan untuk mengetahui peristiwa selanjutnya.


Soalan Perbincangan

Satu aktiviti gotong-royong telah diadakan di sekolah kamu sempena kempen kebersihan. Kamu dikehendaki menulis catatan mengenai aktiviti tersebut.

Tulis catatan itu selengkapnya.

Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.





Langkah 1

Sebelum kamu menulis karanga ini, kamu hendaklah memahami soalan tersebut. Soalan ini,
Menghendaki kamu mencatat perjalanan satu aktiviti gotong=royong yang diadakan
di sekolah kamu. Kamu hendaklah mencatat semua aktiviti dari mula hingga selesai aktiviti tersebut.

Langkah 2
Maklumat-maklumat yang kamu perolehi bolehlah disusun dengan berdasarkan peta minda . Antara contoh maklumat yang sesuai dengan soalan tersebut ialah siapa terlibat, masa, peralatan, apa yang dibuat, jamuan dan sebagainya.


Langkah 3
Berdasarkan peta minda di atas, kamu bolehlah menulis karangan. Semasa mengarang , binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya kamu tidak kehilangan markah di bahagian ini. Baca contoh karangann di bawah ini.

Gotong-royong

7.30 pagi - Ibu bapa dan murid-murid membanjiri perkarangan sekolah dengan membawa pelbagai peralatan untuk aktiviti gotong-royong.

8.00 pagi - Ucapan dan taklimat daripada Tuan Guru Besar, Tuan Haji Mohammad Noor bin Sanusi. Beliau melahirkan rasa terharu dan terima kasih terhadap sambutan yang ditunjukkan oleh ibu bapa untuk bergotong-royong.

8.30 pagi - Aktiviti gotong-royong membersihkan persekitaran sekolah dimulakan . Ibu bapa dan guru-guru membersikan kawasan persekitaran sekolah. Murid-murid pula membersihkan bilik darjah masing-masing.

10.30 pagi - Kerja-kerja pembersihan diberhentikan seketika untuk membasah tekak, sambil menikmati pelbagai hidangan kuih-muih di kantin sekolah. Sambil minum mereka berbual-bual.

11.00 pagi – Ketibaan wakil Pegawai Pendidikan Daerah, Tuan Haji Sailan bin Misran. Beliau bersama-sama ibu bapa menanam anak-anak pokok hiasa, sumbangan daripada seorang dermawan yang juga bekas murid sekolah ini.

12.00 tengah hari - Gotong-royong berakhir . Semua hadirin dijemput ke kantin sekolah untuk dijamu makan tengah hari. Sebelum. bersurai Tuan Guru Besar dan wakil Pegawai Pendidikan Daerah telah menyampaikan ucapan ringkas mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat.








Langkah 4

• Selepas mengarang, kamu hendaklah membaca semula karangan. Betulkan semula kesalahan tatabahasa iaitu penggunaan perkataan, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.





Latihan minggu ini.

1 Kamu berpeluang bercuti di satu tempat yang sangat menarik. Tuliskan catatan mengenai lawatan mengenai percutian kamu itu.

2 Baru-baru ini kamu telah menyertai lawatan ke sekolah pendidikan khas. Tulis catatan kamu, sepanjang lawatan tersebut.

3 Sambutan Hari Guru telah diadakan secara besar-besaran di sekolah kamu.
Tuliskan catatan mengenai sambutan tersebut selengkapnya.

GLOSARI:

aras : hingga ke, sampai ke, paras, takat, muka air dan lain-lain
yang disukat dalam isi padu, tingkat atau ketinggian
bangunan, ketinggian yang lazimnya digunakan sebagai
mengukur lilit, garis pusat dan luas pangkal pkok hidup
debu : tanah kering tau bahan laindalam bentu serbuk halus yang
menutupi bumi, permukaan benda atau yang berterbangan
ditiup angin.
publisiti penerangan atau hal mengenai seseorang(peristiwa atau keluaran
dan lain-lain) yang dihebahkan melalui alat sebaran am untuk
menarik perhatian umum; contoh memperkenalkan
barang-barang baru, keadaan diketahui atau dilihat
oleh orang ramai.
catat : menulis atau merakamkan sesuatu dalam buku dan
lain-lain untuk peringaan, perhatian pada masa
hadapan, membuat, merintis, memelopori, mencapai,
memperoleh, mendapat kemenangan
luput : hilang atau lenyap seperti zaman dongeng-mendongeng
yang sudah, hilang daripada hati atau lenyap daripada
ingatan, hilang daripada mata, terhindar daripada sesuatu,
terjauhkan atau terlepas daripada dakwaan, tidak mengena
pada sasaran, menyimpang daripada sasaran
gagah : kuat, mempunyai tenaga, bertenaga, berani, perkasa atau
sangat berani, besar dan tegap badan
namun : asalkan atau sahaja, kalau, sekadar, akan atau hal,
berhubung dengan, berkenaan, tentang, biarpun, meskipun
sungguhpun, walaupun .
nescaya : tidak boleh tidak, sudah tentu, menjadikantidak boleh
tidak, perihal tidak boleh tidak






Contoh latihan karangan soalan 3

Sabtu
10 MEI 2010

7.30 pagi : Semua peserta rombongan berkumpul di dewan sekolah. Guru pengiring Cikgu Azima memberi taklimat lawatan.

8.00 pagi : Bertolak menaiki bas yang disewa khas. Kami bebual-bual sambil menikmai keindahan sepanjang perjalanan. Kami sempat mencatat nama-nama tempat yang kami lalui.

9.30 pagi : Sampai ke destinasi kami, Pusat Pemulihan Orang Kurang Upaya, Sungai Pelek. Kami disambut mesra oleh Encik Angsor Karimon selaku pengetua pusat latihan tersebut. Menurut Encik Angsor pusat latihan vokasional ini menyediakan kursus pendawaian letrik, jahitan, motor mekanik, dan pertukangan perabut rotan.

10.00 pagi : Kami dibawa melawat ke bahagian latihan. Kami dapat melihat bagaimana pelajar-pelajar golongan kurang upaya ini belajar untuk mendapatkan sesuatu kemahiran.

11.00 pagi : Kami dibawa melawat pusat jualan atau pameran hasil kerja para peserta kursus. Pelbagai bentuk perabut rotan siap dipamerkan. Selain itu, terdapat juga barangan yang dibuat daripada buluh sebagai barangan cendera mata. Saya tidak melepaskan peluang membelinya.

2.00 petang : Kami sampai di sekolah. Tidak sabar rasanya untuk pulang ke rumah. Saya akan menceritakan pengalaman yang menarik itu kepada adik.

2 ulasan: