Isnin, 14 Jun 2010

LANTIHAN SOALAN RAMALAN (2) BAHAGIAN B

SOALAN RAMALAN 2

1 Sekolah kamu telah mengadakan sukan tahunan. Tulis catatan mengenai sukan tersebut.



2 Kamu ialah seorang pengawas sekolah. Pada waktu rehat, kamu telah melihat dua orang murid sedang bertengkar. Kamu cuba untuk mendamaikan mereka. Tuliskan dialog antara kamu dan dua orang murid itu.


3 Aku dan beberapa orang rakanku sedang membersihkan tapak untuk mendirikan khemah. Tiba-tiba salah seorang daripada rakanku pengsan.

Lengkapkan cerita di atas.



Contoh Jawapan:

Soalan 1

Sabtu, 24 Mei 2010

7.30 pagi - Aku tiba di sekolah. Ramai rakan-rakanku telah tiba lebih awal. Kami terus berkumpul di rumah sukan masing-masing untuk mendengar taklimat daripada ketua rumah.

8.00 pagi - Para tetamu telah mula memenuhi khemah-khemah tetamu kerana acara sukan akan bermula.

8.30 pagi - Acara sukan bermula dengan acara-acara sukanika murid pra sekolah dan murid tahap satu. Antara acara yang menarik ialah acara tiup belon dan rebut hadiah murid pra sekolah. Pelbagai aksi yang melucukan dapat disaksikan.

10.00 pagi - Waktu rehat, para hadirin dihiburkan dengan persembahan gimrama oleh murid-murid tahun empat. Persembahan ini telah mendapat tepukan gemuruh.

10.30 pagi - Acara sukan tahap dua bermula. Setiap rumah telah menunjukkan persaingan yang sengit untuk menjadi juara. Acara kemuncak ialah tarik tali antara rumah. Rumah saya, rumah merah telah muncul sebagai juara.

12.00 tengah hari - Upacara penutup dan penyampaian hadiah dijalankan. Tuan Pegawai Pendidikan Daerah telah menyempurnakan upacara tersebut. Rumah Merah telah muncul sebagai juara keseluruhan temasya sukan kali ini.

Contoh Jawapan:

Soalan 2


Pengawas : Hisham, Zaki! Mengapa kamu bertengkar?
Hisham : Zaki telah mengambil duit saya ketika saya tiada di dalam kelas.
Pengawas : Kamu tidak boleh menuduh seseorang itu mengambil duit kamu jika kamu tidak mempunyai bukti dan saksi.
Zaki : Sebenarnya saya telah menjelaskan kepada Hisham bahawa saya tidak mencuri duitnya. Tetapi Hisham tidak mempercayainya.
Pengawas : Bertenanglah. Janganlah kamu terus bertegang leher kerana tidak akan menyelesaikan masalah. Hisham, sudah kamu periksa dengan teliti meja kamu?
Hisham : Saya telah memeriksa laci meja saya tetapi duit itu tidak ada di situ.
Pengawas : Kamu Zaki! Ada kamu melihat sesiapa menghampiri meja Hisham ketika dia tiada di dalam kelas.
Zaki : Saya kurang pasti kerana ketika Hisham pergi ke tandas, saya dan Sailan pergi menemui Cikgu Zainab di hadapan kelas.
Pengawas : Baiklah Hisham, Zaki. Sebenarnya tiada siapa yang tahu orang yang telah mengambil duit itu. Janganlah kamu bertengkar lagi. Biarlah kita adukan masalah ini kepada Guru Disiplin untuk disiasat.
Hisham : Saya minta maaf, Zaki kerana menuduh kamu mengambil duit saya.
Zaki : Tidak mengapa. Saya sedia memaafkan kamu.
Pengawas : Semoga kamu akan berbaik-baik semula.


Contoh jawapan soalan 3


Aku, Nasir, dan Hilal sedang membersihkan tapak perkhemahan. Kami mencabut rumput dan membuang daun serta ranting kering. Tiba-tiba, Hilal menjerit, “Nasir pengsan! ”.

Aku dan Hilal tergamam seketika. Kami meghampiri Nasir. Muka Nasir kelihatan pucat dan tidak bermaya. Aku dan Hilal segera memapah Nasir dan membawanya ke bawah pokok. Aku menyuruh Hilal mengambil kotak ubat yang kami bawa.

Aku pasti Nasir pengsan kerana keletihan dan tambahan pula dia belum bersarapan lagi. Aku membuka butang bajunya, sambil mengipas-ngipaskannya. Hilal menyapukan minyak angin di bahagian kepala dan leher Nasir. Lima minit berlalu, namun Nasir masih tidak sedar.

Aku dan Hilal mengambil keputusan untuk membawa Nasir ke hospital. Kami segera memapahnya ke tepi jalan. Aku menahan sebuah kereta dan meminta pemandunya menghantar Nasir ke hospital.

Sampai di hospital , aku memberitahu doktor mengenai kejadian yang menimpa Nasir. Nasir telah dibawa ke unit rawatan rapi. Aku berdoa semoga Nasir akan selamat.

Sepuluh minit kemudian, doktor yang merawat Amran menepuk-nepuk bahuku sambil berkata, “Mujurlah kamu dapat memberi pertolongan segera, kalau tidak mungkin….” Aku bersyukur kerana Nasir selamat walaupun terpaksa membatalkan hasrat untuk berkhemah .

4 ulasan:

  1. bagus bet0l lah karangan ni!!!!Dari segi yang pun bagus...,,,,,,huhuhu

    BalasPadam
  2. Bagus lah ayat ni,,,,Dari segi ayat p0wn bagus!!!!Terbaek...............

    BalasPadam
  3. :( i want more!!

    BalasPadam
  4. Ayatnya sangat bagus!!!! Saya harap saya boleh follow ayat tu untuk Peperiksaan (UPSR) bahagian B... Harap dpt 5A... INSYAALAH!!! :)

    BalasPadam