Ahad, 14 Jun 2009

PENULISAN SYARAHAN 1

KARANGAN SYARAHAN

Satu daripada jenis karangan yang kerap diuji dalam UPSR ialah karangan syarahan. Karangan jenis ini adalah karangan berformat. Untuk menulis karangan jenis ini , ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian.
Antaranya ialah

 kata-kata aluan sebagai hormat kepada hadirin.

 untuk pertandingan menyebut‘para hakim’.

 Kata-kata aluan dimulakan dengan Pengurusi Majlis, kemudian diikuti mereka yang tinggi kedudukannya.

 menyebut ‘para hadirin’untuk menimbulkan suasana bersyarah .

 kata aluan dianggap pendahuluan , ‘terima kasih’ di akhir syarahan dianggap penutup.

Soalan Perbincangan

Anda telah mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan peringkat daerah.Tajuk syarahan anda ialah ‘ Sikap berusaha dan berdikari membawa kejayaan’. Tuliskan teks syarahan anda itu selengkapnya.

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan
dan tidak melebihi 120 patah perkataan .

Langkah 1

Memahami kehendak soalan .
Soalan ini menghendaki kita mengupas tentang sikap berusaha dan berdikari , sikap tersebut akan membawa kejayaan dalam sesuatu usaha yang dijalankan.

Langkah 2
Anda hendaklah menyediakan isi-isi berdasarkan konsep peta minda.

Langkah 3
Menulis Karangan.

Anda telah mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan peringkat daerah.Tajuk syarahan anda ialah ‘ Sikap berusaha dan berdikari membawa kejayaan’. Tuliskan teks syarahan anda itu selengkapnya.

Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, para hakim yang arif lagi bijaksana dan hadirin sekalian. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah ‘Sikap berusaha dan berdikari perlu bagi seseorang pelajar.’
Hadirin sekelian,
Berusaha bermaksud melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan.Berdikari pula bermaksud , berusaha tanpa megharapkan bantuan orang lain. Sikap berusaha dan berdikari akan membawa kejayaan dan akan dihormati oleh masyarakat.
Seseorang pelajar perlu menanamkan sikap berusaha dan berdikari. Mereka tidak boleh semata-mata mengharapkan ajaran guru sahaja . Mereka perlu rajin, berusaha dan berdikari untuk berjaya dengan cemerlang.
Hadirin sekelian,
Masyarakat yang kuat berusaha dan berdikari adalah masyarakat maju. Sebagai contoh negara Jepun, usaha gigih dan berdikara rakyatnya telah meletakan Jepun sebagai kuasa ekonomi dunia pada hari ini.
Oleh itu , kita janganlah mengharapkan yang pipih datang melayang dan yang bulat datang bergolek , jika ingin merangkul kecemerlangan kita mesti kuat berusaha. Negara pula tidak akan maju selagi rakyatnya hanya mengharapkan subsidi daripada kerajaan dan tidak mampu berdikari . Saya akhiri syarahan ini dengan serangkap pantun;
Hidangan tersaji hendaklah dijamah ,
Jangan terlupa membasuh tangan ;
Mengharap bantuan , tandanya lemah ,
Berusaha berdikar kunci kegemilangan .
Sekian , terima kasih .

Langkah 4
• Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan ,struktur ayat, penggunaan imbuhan , tanda baca dan ejaan.
• Anda juga boleh menyuruh rakan-rakan untuk menyemak karangan anda , terutamanya aspek-aspek seperti di atas . Sebarang kesalahan yang dilakukan, hendakalah dibuat pembetulan dengan segera dan pastikan tidak akan berlaku kesalahan yang berulang .

Latihan Minggu Ini:

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan
tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. Anda telah menyertai pertandingan syarahan yang diadakan di sekolah anda. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘Hidup bermasyarakat membawa berkat’. Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.

2. Anda telah mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan di peringkat daerah. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘ Keluarga bahagia, masyarakat cemerlang’ . Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.


3. Anda telah mengambil bahagian dalam pertandingan syarahan yang diadakan di sekolah anda. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘Pentingnya internet’ . Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.



GLOSARI:
• Perkataan-perkataan yang terdapat dalam ruangan ini dipilih daripada
Huraian Sukatan Pelajaran Tahun 5 dan 6.

abai cuai,lalai
adem sejuk,tawar(makanan)
adun meramas,menguli
babak bahagian dari lakonan,melecet,calar
baji kayu atau besi pipih untuk membelah kayu,pasak,sejenis ikan
baka keluarga, asal keturunan
cagar barang yang jadi taruhan apabila hutang,cengkeram, pendahuluan
cakup menangkap dengan mulut,menyauk ,mencedok
dadak tiba-tiba,dengan tidak disangka-sangka, serta-merta
damar bahan berupa getah keras daripada sejenis pokok
eram duduk di atas telur supaya panas dan menetas
gamam tidak dapat berbuat apa-apa, terkejut
gamen kerajaan,pemerentah
halwa buah-buahan yang direndam dengan air gula
hamik bebal,bodoh ,dungu
jajar baris,dere , jalur bekas ditenggala
parau serak , garau suara
pampang membentangkan,memaparkan,cabang penahan kemudi
seraya sambil, serta,sejenis tumbuhan
seronyeh tidak teratur, tidak tersusun


Contoh jawapan syarahan soalan No. 1

Hidup Bermasyarakat Membawa Kesejahteraan

Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis , para hakim yang arif lagi bijaksana,
guru-guru serta hadirin sekalian. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah ‘Hudup bermasyarakat membawa kesejahteraan .’

Hadirin sekelian,

‘Bersatu kita teguh , bercerai kita roboh.’ Peribahasa ini merupakan kunci kepada kehidupan bermasyarakat . ‘ Bagai aur dengan tebing’ merupakan tali pengikat yang akan membawa kesejahteraan hidup bermasyarakat .

Kehidupan masyarakat pada hari ini yang berlumba-lumba mencari kemewahan hidup, sedikit sebanyak telah mula menampakan sikap mementingkan diri sendiri terutamanya masyarakat kota . Fenomina ini mestilah disekat.

Hadirin sekelian,

Kita lihat betapa indahnya kehidupan keluarga di desa, jika salah sebuah keluarga mengalami kesulitan, maka jiran-jiran akan menolong seberapa yang boleh untuk meringankan bebanan keluarga yang malang itu.

Begitu juga jika ada kenduri-kendara . Mereka akan berkumpul beramai-ramai dan melakukan kerja bergotong-royong . Kehidupan masyarakat seperti inilah yang akhirnya boleh membawa kesejahteraan .

Hadirin sekelian,

Akhirnya saya tegaskan di sini ,untuk mencapai kesejahteraan hidup bermasyarakat,
kita hendakalah kembali mengamalkan cara hidup ‘Berat sama dipukul, ringan sama dijinjing ’ dan ‘Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana maufakat’.

Sekian terima kasih.

2 ulasan:

  1. sya nk tanya,syarahan ni,kene ader perenggan ke?sbb sya ada keje umah yg pasl syarahan.........sya x tau kene taruk perenggan atau x....

    BalasPadam
  2. boleh tak buat contoh pengalaman menyertai pertandingan syarahan

    BalasPadam