Selasa, 8 Mac 2011

KARANGAN JENIS CERITA( TINDAKAN)

Panduan Mengarang


 Mempunyai gambaran jelas dan tepat tentang bahan yang menjadi cerita
sama ada melalui pengalaman, pembacaan, tontonan atau imaginasi.

• Biasanya, karangan jenis tindakan memaparkan kebijaksanaan anda (KBKK) untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Anda merupakan watak utama dalam cerita tersebut.

• Calon-calon sering melakukan kesilapan menulis karangan seperti ini apabila menjadikan pihak kedua atau ketiga sebagai watak utama.

• Cerita ini biasanya cerita yang sedang berlaku bukan cerita yang telah berlaku atau belum berlaku

 Setiap cerita mestilah mempunyai nilai murni seperti tolong-menolong, kasih sayang
dan sebagainya.

 Mempunyai permulaan, puncak cerita, dan penutup

 Boleh menggunakan bahasa berbunga tetapi terkawal.


Tajuk Perbincangan

Aku dan beberapa orang rakan sedang berbasikal di taman. Tiba-tiba kamu terlihat seorang kanak-kanak terjatuh daripada buaian. Ceritakan bagaimana kamu dapat membantu kanak-kanak tersebut.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis . Garis maklumat-maklumat yang penting supaya kamu tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Karangan ini, menghendaki kamu menyatakan tindakan-tindakan yang diambil untuk membantu kanak-kanak yang cedera kerana terjatuh buaian ketika bermain.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangan di bawah ini.

Aku dan beberapa orang rakan sedang berbasikal di taman. Tiba-tiba aku terlihat seorang kanak-kanak terjatuh daripada buaian. Kanak-kanak tersebut tersembam di atas tanah.

Aku dan rakan-rakanku bergegas menghampiri kanak-kanak tersebut. Beberapa orang rakan kanak-kanak tersebut kelihatan ketakutan dan ada yang menangis. Lebih-lebih lagi apabila mendengar rakannya yang terjatuh itu meraung kesakitan. Kulihat lutut dan siku kanak-kanak itu berdarah.

Aku menyuruh Amar segera mencari ibu kanak-kanak yang malang itu. Aku dan Faizal pula mengangkat kanak-kanak itu ke tempat yang redup di bawah pokok tidak jauh dari situ. Ketika aku mengangkatnya, kanak-kanak itu meraung kesakitan. Aku pasti tangan kanak-kanak itu terseliuh atau mungkin patah.

Sementara menunggu ibu bapa kanak-kanak itu sampai, aku menyuruh Ahmad menahan kereta di jalan besar yang tidak jauh dari situ. Dengan pengalaman dan pengetahuan sebagai ahli persatuan bulan sabit merah di sekolah, aku segera membuat anduh daripada bajuku untuk mengampu tangannya yang cedera.

Sejurus kemudian, ibu kanak-kanak itu sampai. Dia terkejut melihat anaknya yang cedera itu. Aku terus menceritakan kepadanya apa yang telah berlaku. Ibu kanak-kanak itu kelihatan cemas kerana anaknya tidak sedarkan diri.

Ahamad dan seorang pemuda muncul dan bersedia untuk membawa kanak-kanak itu ke hospital. Ibu kanak-kanak itu, tanpa berlengah-lengah, terus mengangkat anaknya ke dalam kereta pemuda tersebut. Aku mengingatkan rakan-kanak-kanak yang malang itu, supaya berhati-hati ketika bermain.




Langkah 4

Kamu hendaklah membaca dan menyemak semula karangan itu. Dalam proses penyemakan perkara- perkara berikut perlu diperhatikan ialah kesalahan penggunaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan,tanda baca, dan ejaan.

Latihan Minggu Ini

1 Jambatan yang kami lalui ke tapak perkhemahan telah dihanyutkan air. Hujan turun semakin lebat. Kamu dan rakan-rakan kamu mesti meninggalkan tapak perkhemahan itu kerana kawasan tersebut tidak selamat. Apakah tindakan yang patut kamu ambil untuk menyelamatkan diri.

2 Kamu ternampak seorang pemuda meragut beg tangan seorang wanita. Tulis
sebuah cerita apakah tindakan yang kamu lakukan.

Apakah tindakan-tindakan yang akan kamu ambil seterusnya .

3 Anda sedang membeli barang di sebuah kedai. Tiba-tiba terdengar bunyi satu letupan dan diikuti asap yang berkepul-kepul dari bahagian belakang kedai tersebut.

Tuliskan sebuah karangan yang menceritakan bagaimana anda menolong pekedai tersebut.


GLOSARI

badai angin ribut yang tiba-tiba datangnya, taufan, keadaan perasaan
atau fikiran dan sebagainya yang amat tidak tenteram,
keributan atau kekacauan
raung bunyi suara nyaring lagi panjang, teriak yang panjang
redup berawan di langit, tidak terang cuaca mendung , agak gelap
kerana dilindungi awan, kurang cahaya suram pada wajah,
kurang terang atau hampir padam pada api, mulai berhenti
tenang kembali bagi angin dan hujan
anduh kain yang digantung pada leher untuk mengampu tangan yang
cedera atau patah, retak dan lain-lain
muncul keluar tiba-tiba, datang menampakkan diri, terbit atau timbul
malang letaknya melintang atau mengalang atau nasib yang tidak baik
tidak beruntug cilaka atau sial
gempar heboh, gaduh, huru-hara, riuh-rendah, rusuh kerana berita buruk
atau letupan dan lain-lain
mulai mula-mula melakukan sesuatu, sejak atau semenjak dari,
melakukan atau mengerjakan dari mula atau mengasaskan
gegas membuat sesuatu cepat-cepat, mengerat bulu ayam supaya tidak
boleh terbang
muluk terbang tinggi-tinggi seperti burung merpati dan sebagainya,
tinggi lagi merdu bagi suara atau nyaring
pungut mengambil, memetik hasil
merebak menjalar-jalar, menular-nular bagi penyakit, tersebar atau
tersiar merata-rata bagi berita atau lain-lain, menjangkit,
meluas, merembet bagi api




Contoh Jawapan soalan 3


Aku meletakkan basikalku di tepi sebuah kedai. Aku masuk ke dalam kedai itu untuk membeli barang yang disuruh oleh ibu. Tiba-tiba aku terdengar bunyi satu letupan yang sangat kuat. Asapa berkepul-kepul dari arah belakang kedai. Orang ramai menjadi gempar…

“Kebakaran! Tolong! Tolong! Api! Api!” suara orang ramai menjerit.

Sejurus kemudian aku lihat api mulai marak di belakang kedai itu. Orang ramai yang sedang membeli barang, bergegas keluar dari kedai. Aku berlari ke pondok telefon di hadapan kedai untuk menghubungi pasukan bomba dan penyelamat.

Aku lihat tuan kedai dan beberapa orang pekerjanya berusaha mengeluarkan barang-barang dari kedainya. Aku segera membantu. Begitu juga orang ramai yang berada di situ. Barang-barang yang sempat diangkat dihimpunkan di halaman kedai.

Api semakin marak, tuan kedai masih mahu menyelamatkan barang-barangnya. Orang ramai telah menghalangnya. “ Wang saya masih tertinggal di dalam kedai!” jerit pekedai itu sambil meronta-ronta. Kami cuba menenagkan pekedai itu. Setelah dipujuk akhirnnya pekedai itu akur.

Sejurus kemudian pasukan bomba dan penyelamat tiba. Mereka terus berusaha memadamkan api agar tidak merebak ke kedai-kedai yang berdekatan. Akhirnya, api dapat dipadamkan. Pasukan bomba memeriksa kawasan dalam kedai. Tuan kedai ikut bersama-sama.

Menurut pihak bomba punca kebakaran tersebut masih belum dapat dipastikan. Pihak bomba akan membuat siasatan tentangnya. Pasukan bomba mengucapkan terima kasih kepada orang ramai kerana telah memberikan kerjasama. Pihak bomba juga menasihati orang ramai agar sentiasa berhati-hati supaya kebakaran dapat dielakkan.

35 ulasan:

  1. not so bad..

    BalasPadam
  2. thaks senang la nk wat keje

    BalasPadam
  3. ada jenis karangan cerita lain tak?;D

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk pasal budak jatuh basikal.....x nk tengah main basikal....ni kene buat homework

      Padam
  4. Taklah teruk sangat.... Oklah juga....cuma terlalu panjang.......buatlah karangan lain....

    BalasPadam
  5. klou boley cuba buat lagi panjang lagi .

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye......................................................................................................................

      Padam
  6. macam palagi

    BalasPadam
  7. HEBAT JUGA, TAPI KALAH DENGAN CIKGU HASLINA

    BalasPadam
  8. BAGUS JUGA KARANGAN NI...

    BalasPadam
  9. teruk betul kalah dengan cikgu ......

    BalasPadam
  10. pe dahhhhhhh!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  11. Amirul sakai

    BalasPadam
  12. apa yoo tu ah

    BalasPadam
  13. Hi,my name is Tashne.Do you want friend with me

    BalasPadam
  14. xde tjk lain ke?mmng bagus krngn ni tpi xkn xde crta lain

    BalasPadam
  15. karangan lain xde ker

    BalasPadam
  16. bagus lah tu/005/005... hampa tu thanks la kat cikgu ye selalu ak tiru karg cikgu ni tau untk wat keje

    BalasPadam
  17. wow bestnyer..

    BalasPadam
  18. x de karangan lain ke????

    BalasPadam
  19. boleh tahan tapi simple sangat

    BalasPadam
  20. tajuk sedih ade th

    BalasPadam
  21. ok jer...boleh tak tulis satu karangan yang menarik

    saya bagi soalan yerr..Kamu telah menghadiri kelas ulangkaji intensif UPSR selama tiga hari di sekolah..

    Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu dengan menceritakan kebaikan menyertai kelas ulangkaji intensif serta pengalaman yang kamu lalui...

    setelah tulis bagitahu saya ini dia email saya----fb--t.haruna_tamilz2000@yahoo.com

    BalasPadam
  22. best jugak. maaf tpi sya bukan ank murid cikgu. tpi ada tjuk karangan yg saya boleh bagi. contohnya mcm... kawan karib dibuli selepas wak2 sekolah? apa kata c.sanusi

    BalasPadam
    Balasan
    1. ................................................

      Padam
  23. Ada karangan yang berjudul Karangan Tindakan Rakan Pengsan Semasa Hhari Sukan?

    BalasPadam
  24. Tak ade ke karangan jenis cerita yang bukan tindakan?

    BalasPadam
  25. cinta irdina sofea jesicca27 Mac 2013 1:24 PTG

    ade x karangan tentangtindakan rakan cedera semasa gotong royong

    BalasPadam
  26. karangan yg mantap

    BalasPadam
  27. Karangan yang bagussss!!!!

    BalasPadam