Khamis, 2 Julai 2009

PENULISAN SYARAHAN 2

KARANGAN SYARAHAN


Karangan jenis ini adalah karangan berformat. Untuk menulis karangan jenis ini, ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian.
Antaranya ialah

 Kata-kata aluan sebagai hormat kepada hadirin.

 Untuk pertandingan menyebut‘para hakim’.

 Kata-kata aluan dimulakan dengan Pengurusi Majlis, kemudian diikuti mereka yang tinggi kedudukannya.

 Menyebut ‘para hadirin’untuk menimbulkan suasana bersyarah.

 Kata aluan dianggap pendahuluan, ‘terima kasih’ di akhir syarahan dianggap penutup.


Soalan Perbincangan

Anda telah dikendaki menyampaikan sebuah syarahan dalam waktu perhimpunan. Tajuk syarahan anda ialah ‘ Jauh Berjalan Banyak Pengalaman’. Tulis teks syarahan anda itu selengkapnya.

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan
dan tidak melebihi 120 patah perkataan .

Langkah 1

Memahami kehendak soalan .
Karangan ini menghendaki anda menceritakan tentang faedah atau kebaikan yang diperolehi jika seseorang banyak berjalan atau melancong.


Langkah 2
Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.


Langkah 3
Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.


Contoh karangan;

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Yang mulia Tuan Pengerusi Majlis, yang berusaha guru besar, guru-guru dan rakan-rakan sekalian. Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih diberi peluang menyampaikan syarahan pada pagi ini.

“Jauh berjalan banyak pengalaman” itulah tajuk syarahan yang akan saya sampaikan. Mengapa manusia sejak zaman dahulu lagi suka mengembara? Ini adalah kerana mereka ingin mengetahui apa yang ada di tempat ditempat lain. Mereka ingin tahu sama ada tempat lain itu sama dengan tempat mereka.

Para hadirin yang dihormati,

Mengembara adalah satu cara untuk menambahkan pengetahuan dan pengalaman kita.. Pengalaman yang kita perolehi bolehlah kita bukukan dan menjadi panduan kepada pengembara-pengembara yang lain selepasnya.

Manusia telah mengembara sejak zaman dahulu lagi. Angkasawan-angkasawan Amerika dan Rusia telah berlumba-lumba pergi ke angkasa lepas dengan roket hingga sampai ke bulan untuk menambahkan pengetahuan dan pengalaman dalam bidang angkasa lepas.

Para hadirin yang dihormati,

Pada hari ini kerajaan kita menggalakkan rakyat mengembara atau melancong di dalam negeri dahulu sebelum melawat keluar negeri. Misalnya penduduk di pantai barat digalakkan ke negeri-negeri di sebelah pantai timur dan sebaliknya. Dengan cara ini boleh menambahkan pengalaman seseorang itu tentang cara hidup penduduk di negeri lain.

Mengembara bukan sahaja memberi keseronokan tetapi juga menambahkan pengalaman kita bak kata pepatah, ‘Lama hidup banyak pengalaman, jauh berjalan luas pandangan’.

Sekian, terima kasih.


Langkah 4

• Selepas mengarang, anda hendaklah membaca semula karangan. Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.


Latihan Minggu Ini:

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan
tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. Anda telah minta menyampaikan syarahan yang diadakan pada waktu perhimpunan. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘Hidup bermasyarakat membawa berkat’. Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.

2. Anda telah diminta menyampaikan syarahan sempena minggu ‘Program Keluarga Bahagia’ yang dianjurkan oleh PIBG sekolah anda. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘ Keluarga bahagia, masyarakat cemerlang’ . Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.


3. Anda diminta menyampaikan syarahan sempena minggu “Celik Komputer” di sekolah anda. Tajuk syarahan yang anda pilih ialah ‘Pentingnya internet’ . Tuliskan syarahan anda itu selengkapnya.


GLOSARI:
• Perkataan-perkataan yang terdapat dalam ruangan ini dipilih daripada


lalai cuai,abai
uli adun, meramas,menguli
calar bahagian dari lakonan,melecet, babak
baka keluarga, asal keturunan
cengkeram barang yang jadi taruhan apabila hutang,cagar, pendahuluan
mendadak tiba-tiba,dengan tidak disangka-sangka, serta-merta
terkejut tidak dapat berbuat apa-apa, gamam
pemerentah kerajaan,gamen
halwa buah-buahan yang direndam dengan air gula
dungu bebal,bodoh ,hamik
serak garau suara, parau
kadar kira-kira, kemampuan. Bahagian, takdir, taraf, hanya
mesra menyerap benar-benar, karib benar
tegas jelas, tanpa ragu-ragu, jelasnya
ubah menjadi lain, bertukar, beralih, alih
Contoh jawapan 1



Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, guru-guru serta hadirin sekalian. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah ‘Hudup bermasyarakat membawa berkat.’

Hadirin sekelian,

‘Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.’ Peribahasa ini merupakan kunci kepada kehidupan bermasyarakat. ‘ Bagai aur dengan tebing’ merupakan tali pengikat yang akan membawa kesejahteraan hidup bermasyarakat.

Kehidupan masyarakat pada hari ini yang berlumba-lumba mencari kemewahan hidup, sedikit sebanyak telah mula menampakan sikap mementingkan diri sendiri terutamanya masyarakat kota. Fenomina ini mestilah disekat.

Hadirin sekelian,

Kita lihat betapa indahnya kehidupan keluarga di desa, jika salah sebuah keluarga mengalami kesulitan, maka jiran-jiran akan menolong seberapa yang boleh untuk meringankan bebanan keluarga yang malang itu.

Begitu juga jika ada kenduri-kendara. Mereka akan berkumpul beramai-ramai dan melakukan kerja bergotong-royong . Kehidupan masyarakat seperti inilah yang akhirnya boleh membawa kesejahteraan .

Hadirin sekelian,

Akhirnya saya tegaskan di sini, untuk mencapai kesejahteraan hidup bermasyarakat,
kita hendakalah kembali mengamalkan cara hidup ‘Berat sama dipukul, ringan sama dijinjing ’ dan ‘Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana maufakat’.

Sekian, terima kasih.

3 ulasan:

  1. terima kasih di atas ilmu yang dikongsi bersama. insyaallah saya akan serapkan ilmu ini kepada anak bangsa kita

    BalasPadam