Ahad, 5 Julai 2009

PENULISAN KEPERIHALAN 2

KEPERIHALAN

Pengenalan

• Karangan keperihalan merupakan karangan yang paling popular dalam UPSR.

• Karangan jenis keperihalan ini juga dikenali sebagai karangan gambaran

• Karangan jenis ini memerlukan anda menulis tentang sesuatu keadaan atau peristiwa yang pernah dialami, dilihat, atau didengar.

• Bagi karangan berdasarkan peristiwa, anda perlu menceritakan apa yang berlaku, tempat kejadian, punca kejadian dan kesan peristiwa tersebut.

• Karangan berbentuk gambaran pula, mestilah menceritakan suasana dan keadaan tempat perkara berlaku.

• Karangan keperihalan adalah cerita berkaitan diri anda sama ada cerita yang pernah anda alami, lihat atau dengar.

• Karangan ini juga boleh menceritakan tentang seseorang, tempat, peristiwa.

• Karangan ini juga boleh direka tetapi ceritanya mestilah logik.

Soalan Perbincangan

Anda dan rakan-rakan berpeluang membuat dan bermain sejenis permaianan tradisional. Tuliskan sebuah karangan menceritakan mengenai cara-cara anda membuat permainan tersebut dan seterusnya memainkannya.

. Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Memahami kehendak soalan

Anda mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis. Garisi maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Soalan ini, memerlukan anda menceritakan tentang cara-cara membuat sejenis permainan tradisional. Anda boleh memilih untuk membuat wau, gasing, congkak dan lain-lain. Anda perlu menceritakan daripada awal alat permainan itu dibuat sehingga sempurna. Kalau anda memilih wau, anda jelaskan bagaimana wau dibuat, bahan-bahan yang digunakan, bila masa yang sesuai untuk bermain, dan seterusnya cara memainkannya.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangan di bawah ini.

Contoh Karangan

Main Wau

Di sekolah tidak ada topik lain yang kami bualkan melainkan ‘wau’. Ini menandakan musim wau dah tiba, seronoknya. Tidak sabar rasanya menunggu petang. Petang, oh… petang, angin, oh… angin, itulah ungkapan yang bermain di bibir aku dan rakan-rakan.

Sebulan yang lalu, aku dan rakan-rakan menebang buluh. Aku jemur buluh itu. Nampaknya buluh itu dah cukup kering. Aku dengan beberapa orang rakan, membelah buluh itu supaya mudah diraut. Musim ini, wau kami akan lebih hebat daripada musim lalau kerana kami sudah mempunyai pengalaman membuatnya.

Setelah kerja-kerja meraut selesai. Kini kami merangka wau pula. Aku membuat wau merak, Amin pula membuat wau bulan, Korim dan Abun membuat wau kapal. Ayahku tersenyum melihat rangka wau yang kami buat itu, sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.

Kerja-kerja memasang dan melekat wau dengan kertas memang merumitkan. Oleh itu, aku meminta ayah dan ibu membantu kami. Tanpa batuan mereka tentunya wau kami kurang menarik kerana aku dan rakan-rakanku belum pandai membuat corak dan bunganya.

Peringkat seterusnya, merupakan peringkat yang paling mencabar. Peringkat untuk memastikan wau kami boleh terbang atau sebaliknya. Setelah siap memasang tali teraju. Kami bergegas ke kawasan lapang di belakang rumah. Rakan-rakan telah menunggu untuk melihat kehebatan wau kami. “Tarik…,”jerit ayah. Wau bulan, wau merak, wau kapal berlegar-legar di udara. Kami bersorak riang.

Saat ini, merupakan saat yang paling bahagia dalam hidupku kerana berjaya memiliki sebuah wau yang cantik. Musim wau sememangnya memberikan satu ketenangan kepada kami anak-anak desa kerana inilah permainan kami…


Langkah 4

Selepas mengarang, anda hendaklah membaca semula karangan. Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.
Anda juga boleh menyuruh rakan-rakan untuk menyemak karangan anda, terutamanya aspek-aspek seperti di atas. Sebarang kesalahan yang dilakukan, hendakalah dibuat pembetulan dengan segera dan memastikan tidak akan berlaku kesalahan yang berulang .


Latihan Minggu ini


1. Anda pernah menyaksikan satu kemalangan. Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk’Satu Kemalangan yang Pernah Saya Saksikan’

2. Pada cuti persekolahan yang lalu, anda berpeluang balik ke kampung. Perihalkan tentang perjalanan anda balik ke kampung itu.
Tuliskan karangan tersebut selengkapnya.

3. Anda berpeluang menyaksikan perlawanan akhir satu permainan. Perihalkan atau gambarkan suasana perlawanan akhir permainan tersebut.


Glosori


Belah
Retak, pecah dua atau tiga dan lain-lain, sisi, pihak, bahagian, cerai-berai, tidak bersatu, retak perselisihan yang akan menjadi besar


Tebang
Memoyong pokok kayu dan lain-lain yang besar-besar, memotong segala jenis pokok untuk bercucuk tanam dan lain-lain, hendak berbuat sesuatu dengan sesuka hati tanpa memikirkan sesuatu yang lain.


Raut
Sejenis pisau khas yang tajam untuk melicinkan, menajamkam, menghaluskan rotan, buluh dan lain-lain.


Teraju
Sejenis alat penimbang yang memakai dua buah piring yang digantung pada lengannya, tali untuk merentangkan khemah, tali yang diikatkan pada rangka layang-layang atau wau dari atas ke bawah, kuasa tertinggi atau pucuk pimpinan.

Liat
Lembut tetapi tidak mudah patah atau putus seperti getah dan lain-lain, boleh dilentur-lentur dan tidak patah, likat, pekat, tidak mudah kalah, tabah dan cekal menghadapi
musuh dan lain-lain, tidak suka melakukan sesuatu, payah, segan atau malas.

Sengit
Bau yang hangit, keras dan menyakitkan hati bagi perkataan, pedas, hebat atau hangat dalam perkelahian, pertempuran dan pertandingan dan lain-lain.

Harapan sesuatu atau orang yang diharapkan, perihal mengharapkan sesuatu, orang yang diharapkan atau dipercayai, orang kepercayaan dan terus berharap dengan tidak putus-putus


Kebal tidak dapat ditembusi atau dilukai oleh senjata, peluru dan
lain-lain, tidak lut atau tidak boleh didakwa atau dituntut dalam mahkamah



Jawapan soalan 3:

Musim bola sepak Majlis Sukan Sekolah-Sekolah 2009 telah bermula. Sekolah saya telah menjadi tuan rumah kejohanan tersebut. Walaupun sekolah saya mengambil bahagian tetapi telah terkeluar di peringkat separuh akhir,

Saya dan rakan-rakan sungguh gembira kerana diberi peluang menyaksikan perlawanan akhir Maklumlah perlawanan itu diadakan pada hari persekolahan. Iaitu pada 31 Mac yang lalu. Pasukan yang berentap dalam perlawanan akhir ialah pasukan dari Sekolah Kebangsaan Pulau Meranti dengan pasukan Sekolah Kebangsaan Jenderam Hilir.

Perlawanan bermula pada pukul 10.00 pagi. Para penyokong dan peminat bola sepak telah datang beramai-ramai untuk memberi sokongan moral kepada pasukan-pasukan yang mengambil bahagian. Suasana perlawanan akhir benar-benar terasa apabila penyokong kedua-dua pasukan mula bersorak memberikan semangat kepada pasukan masing-masing.

Para penonton-penonton bersorak setiap kali bola menghampiri kawasan gol, lebih-lebih lagi apabila gol dijaringkan. Perlawanan berlangsung dengan sengit kerana kedua-dua pasukan sama hebat. Kedua-dua pasukan cuba meyamakan kedudukan setiap kali pihak lawan berjaya memasukkan bola ke dalam gol.

Perlawanan telah berlanjutan ke masa tambahan. Namun, gol kemenangan yang diharapkan masih liat untuk dijaringkan. Sehingga wisel penamat ditiup, kedua-dua pasukan terikat dengan jaringan 3-3. Untuk menentukan pemenang, sepakan penalti diadakan.

Akhirnya pasukan Sekolah Kebangsaan Pulau Meranti muncul sebagai juara dengan keputusan 6-5. Pasukan ini akan mewakili Daerah Sepang ke peringkat negeri. Piala kejohanan telah disampaikan oleh Pegawai Pendidikan Daerah. Saya dan rakan-rakan sungguh gembira menyaksikan perlawanan tersebut.

11 ulasan:

  1. soalan jenis keperihalan ni same dengan soalan jenis ape eh?

    BalasPadam
  2. soalan keperihalan tu sme maksud dgn gmbrn seperti pengalaman,suasana dan peristiwa la!!:-P

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye la..titew tahu la!!!!:-P

      Padam
    2. titew x ckp kat awk pown la!!!!PERASAN PUNYE ORANG!!!!!!:-P

      Padam
    3. apa korang gaduh2 nie???korang dua org nie sma2 kenal kew??:-/

      Padam
    4. x lah..entah la dia sape pown titew x kenal..pastu tibe2 jew menyampuk!!!!!!!

      Padam
    5. owhhh...sudah la!!nie bknnye tmpt utk korang nk gaduh2!!!!!

      Padam
  3. titew x ckp kat awak pown la!!!PERASAN PUNYE ORANG!!!!!:-P

    BalasPadam
  4. oh knp x tulis contoh karangan keperihalan tentang Suasana di Pasar Malam at school can do it?

    BalasPadam