Jumaat, 3 Julai 2009

PENULISAN CERITA (Tindakan) 1

KARANGAN CERITA

Panduan Mengarang

 Mempunyai gambaran jelas dan tepat tentang bahan yang menjadi cerita
sama ada melalui pengalaman, pembacaan, tontonan atau imaginasi.

 Setiap cerita mestilah mempunyai nilai murni seperti tolong-menolong, kasih sayang
dan sebagainya.

 Mempunyai permulaan, puncak cerita, dan penutup

 Boleh menggunakan bahasa berbunga tetapi terkawal.


Tajuk Perbincangan

Kamu dan beberapa orang rakan sedang membersihkan tapak untuk mendirikan khemah. Tiba-tiba kamu terdengar jeritan meminta tolong.
Tulis tindakan kamu seterusnya.

Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis . Garis maklumat-maklumat yang penting supaya kamu tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangan di bawah ini.


Aku tercari-cari arah suara itu. Akhirnya pandanganku tertumpu ke arah Darsan. Aku melihat dia terkapai-kapai dibawa arus. Aku tergamam seketika, memikirkan langkah terbaik untuk menyelamatkan Darsan.

Aku ,Ravi, dan Leong tidak banyak pilihan.Antara kami bertiga hanya aku sahaja yang boleh berenang. Aku mengarahkan Ravi dan Leong mencari tali sementara aku terus terjun ke dalam sungai.

Aku cuba menarik Darsan yang sudah kelemasan, namun arus sungai yang deras telah menggagalkan usahaku. Aku dan Darsan terus hanyut. Namun begitu dengan kemahiran berenang yang aku miliki, aku masih mampu mengawal diriku daripada terus hanyut.

Beberapa minit kemudian, Ravi dan Leong yang bertindak pantas mengambil tali di tapak perkhemahan berjaya melontarkan tali ke arahku. Dengan sepenuh tenaga Ravi dan Leong menarik aku dan Darsan. Akhirnya mereka berjaya menarik aku dan Darsan ke tebing.

Darsan sudah tidak bermaya. Kami semakin cemas.Nasib baik aku pernah mempelajari cara memberi pertolongan cemas. Beberapa minit kemudian Darsan mulai sedar. Dengan bantuan beberapa orang pemuda yang kebetulan baru sampai, Darsan dikejarkan ke hospital.

Berikutan kejadian itu, kami sepakat membatalkan perkhemahan itu. Sebaliknya, kami berkemas untuk pulang dan menziarahi Darsan di hospital. Walaupun peristiwa itu sudah hampir setahun berlalau, namun peristiwa itu masih segar dalam ingatanku hingga ke hari kini.


Langkah 4

Kamu hendaklah membaca dan menyemak semula karangan itu. Dalam proses penyemakan perkara- perkara berikut perlu diperhatikan ialah kesalahan penggunaan kata , struktur ayat , penggunaan imbuhan ,tanda baca, dan ejaan.

Latihan Minggu Ini

1 Kamu memakan makanan yang dibeli dari sebuah warung di tepi jalan . Selepas itu, perut kamu terasa sakit.

Apakah tindakan-tindakan yang akan kamu ambil seterusnya.

2 Kamu ternampak seorang pemuda meragut beg tangan seorang wanita. Tulis
sebuah cerita apakah tindakan yang kamu lakukan.

Apakah tindakan-tindakan yang akan kamu ambil seterusnya .

3 Anda dalam perjalanan pulang dari sekolah. Anda melihat satu kemalangan jalan raya.

Tuliskan sebuah karangan yang menceritakan bagaimana kemalangan itu
boleh berlaku dan apakah tindakan anda seterusnya.


GLOSARI
berapi bersemangat, ada api
anggota ahli , bahagian tubuh
alat perkakas , dipergunakan
batas garis pinggir, pematang , had
terbelenggu terkongkong, terikat hati atau perasaan
darjah tingkatan di sekolah , ukuran
curang tidak jujur, jurang
miring tidak datar,tidak tegak,senget sedikit,kurang siuman, berat sebelah
muda remaja,belum masak, belum lama ada
lapis susunan,deretan
pungut mengambil, memetik hasil
bertanding berlawan , menyaingi
tuntut mendesak, menagih, belajar
utama
berselisih berbeza , berlainan


Contoh Jawapan soalan 1

Pada ketika itu, aku dan rakan-rakanku sedang berbual-bual sementara menunggu bas. Tiba-tiba sebuah kereta yang dipandu dengan laju telah merempuh rakan-rakanku yang sedang berbasikal.

Satu dentuman yang kuat kedengaran. Beberapa orang rakanku tepelanting di bahu jalan, manakala ada yang tercampak ke dalam parit. Kereta yang terbabit telah terpelosok di dalam parit.

Aku segera bertindak dengan menyuruh rakanku menahan kereta untuk menghantar mangsa ke hospital. Sementara itu, aku dan rakan-rakanku yang lain mengangkat mangsa untuk dimasukkan ke dalam beberapa buah kereta.

“Amir dalam parit!” jeritku. “Tolong angkat dia naik, kami tak kuat, dia cedra parah !” jeritku lagi. Jeritanku berjaya menarik perhatian beberapa orang yang segera membantu kami .Amir pengsan, darah banyak mengalir daripada kepalanya.Dia segera dikejarkan ke hospital.

Orang ramai pula berusaha mengeluarkan pemandu kereta itu tetapi tidak berjaya. Akhirnya pasukan bomba dan polis yang datang beberap minit kemudia berjaya mengeluarkan mangsa.

Kemalangan yang berlaku di depan mataku itu amat mengerikan. Aku tidak pasti, bagaimanakah keadaan rakan-rakanku itu. Aku berdoa semoga rakan-rakanku itu akan selamat.

11 ulasan:

  1. Saya suka karangan ini,cuma terlalu panjang.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, betul, betul.

      Padam
    2. Same....tapi ada kesalahan ejaan

      Padam
    3. okay ape..mne ade panjang sangat

      Padam
  2. best :) seronok bace :D

    BalasPadam
  3. wow!!pnjg nyer karangan nie!!mls arr nk salin dlm bku penulisan!!!!!:(

    BalasPadam
  4. Karangan anda terlalu panjang dan bosan

    BalasPadam
  5. banyak salah ejaan... perbetulkan...

    BalasPadam