Isnin, 10 Ogos 2009

Ujian Bahagian B

Percubaan 1


UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH 2009

BAHASA MELAYU
Ujian Penulisan

Soalan bahagian B

1 Sekolah kamu telah mengadakan sukan tahunan. Tulis catatan mengenai sukan tersebut.



2 Seorang kawan kamu berjaya dalam satu pertandingan atau peraduan. Tuliskan sepucuk surat kepadanya untuk mengucapkan tahniah.



3 Kamu dan rakan-rakan sedang bermain bola. Tiba-tiba seorang rakan kamu tercedera.
Ceritakan pengalaman kamu menghadapi peristiwa tersebut.


KERTAS SOALAN TAMAT


Contoh Jawapan:

Soalan 1

Sabtu, 29 Mei 2009

8.00 pagi - Aku tiba di sekolah. Ramai rakan-rakanku telah tiba lebih awal. Kami terus berkumpul di rumah sukan masing-masing untuk mendengar taklimat daripada ketua rumah dan guru rumah.

8.15 pagi - Para tetamu datang berduyun-duyun, mula memenuhi khemah-khemah yang disediakan. Mereka, memberikan tepukan dan perangsang kepada murid-murid yang telah bersiap-sedia memulakan permainan.

8.45 pagi - Acara sukan bermula dengan acara-acara sukanika murid pra sekolah dan murid tahap satu. Antara acara yang menarik ialah acara tiup belon dan rebut hadiah murid pra sekolah. Pelbagai aksi yang melucukan dapat disaksikan.

10.00 pagi - Waktu rehat, para hadirin dihiburkan dengan persembahan gimrama oleh murid-murid tahun empat. Persembahan ini telah mendapat tepukan gemuruh.

10.30 pagi - Acara sukan tahap dua bermula. Setiap rumah telah menunjukkan persaingan yang sengit untuk menjadi juara. Acara kemuncak ialah tarik tali antara rumah. Rumah saya, rumah kuning telah muncul sebagai juara.

12.30 tengah hari - Upacara penutup dan penyampaian hadiah dijalankan. Tuan Pegawai Pelajaran Daerah telah menyempurnakan upacara tersebut. Rumah Kuning telah muncul sebagai juara keseluruhan temasya sukan kali ini.


Jawapan 2



No. 55, Jalan Keranji, Seksyen 1,
Kota Warisan,
39400 Bandar Baru Salak Tinggi,
05 Jun 2009.

Menemui saudara Amir yang kini berada di Pedas, Negeri Sembilan, semoga berada dalam keadaan sihat walafiat.

Saudara,

Tujuan saya menulis surat kali ini ialah untuk mengucapkan tahniah kerana saudara telah menjuarai ‘Peraduan Cabaran Minda – Berita Perdana baru-baru ini. Saya mendapat tahu kejayaan saudari apabila melihat gambar saudara terpampang di muka hadapan akhbar Didik.

Untuk makluman saudara, saya juga telah menghantar penyertaan dalam ‘Peraduan Cabaran Minda’ itu, walau bagaimanapun saya gagal memenangi sebarang hadiah. Saya cukup berbangga dengan kejayaan saudara.

Saudara,

Seperkara yang menarik perhatian saya berhubung dengan slogan yang membawa kejayaan saudara, ‘Didik bermanfaat kerana sentiasa membantu, mengasuh,mendidik dan merangsang pelajar menghadapi cabaran dan membina wawasan’. Saya sangat kagum dengan slogan tersebut. Saudara memang hebat…

Kejayaan saudara sebenarnya telah memberi cabaran yang hebat kepada saya. Kalau saudara boleh berja kenapa saya tidak? Oleh itu, saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi juara pada peraduan siri yang akan datang.

Saudara,

Hanya setakat ini coretan saya pada kali ini. Sebelum mengundur diri, sambutlah salam mesra daripada saya. Saya berdoa semoga kita akan berjaya.

Sekian, terima kasih.


Sahabatmu,

Maharoll Marzuki
(Maharoll Marzuki)




Jawapan soalan 2

Ketika itu, aku dan beberapa orang rakan sedang bermain bola. Kami bermain di kawasan lapang di pinggir kampung. Tiba-tiba Ravi meraung sambil memegang kakinya yang berlumuran darah.

Aku bergegas menghampirinya. Kulihat luka di kakinya agak parah, mungkin dia terpijak pecahan kaca. Aku dan rakanku cuba menenagkannya.

Aku dan Fahmi memapah Ravi ke tempat yang redup di bawah pokok di tepi padang. Aku mengikat bahagian atas kakinya yang luka itu untuk menghentikan pendarahan.

Aku menyuruh Aliman menahan kereta di jalan besar. Sejurus kemudian sebuah kereta berhenti. Kami segera memasukan Ravi ke dalam perut kereta lalu membawanya ke hospital.

Sedang kami menunggu Ravi dirawat, tiba-tiba muncul emak Ravi. Dia terkejut melihat anaknya yang cedera itu. Aku terus menceritakan kepadanya apa yang telah berlaku.

Setengah jam kemudian, Ravi dibawa keluar dari bilik rawatan. Ravi telah menerima enam jahitan akibat lukanya itu. “Lain kali tak payahlah pakai kasut kalau bermain…” leter ibu Ravi kepada kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan