Rabu, 5 Ogos 2009

Penulisan Perbahasan

TAJUK : PERBAHASAN


PERBAHASAN


• Karangan ini memerlukan anda membincangkan sesuatu tajuk atau menyatakan pendapat anda tentang sesuatu tajuk yang dikemukakan.
• Anda hanya dikehendaki memberikan hujah satu pihak sahaja iaitu pihak yang anda sokong atau anda bangkang serta mampu membidas hujah-hujah lawan anda.
• Huraian fakta yang diberi secara jelas, mudah difahami serta meyakinkan.
• Kata alu-aluan amat penting. Mulakan akat alu-aluan dengan menyebut Pengurusi Majlis, orang yang tinggi kedudukannya, pihak lawan iaitu pencadang atau pembangkang seterusnya hadirin sekalian.
• Kata sapaan untuk menarik perhatian penonton perlu dinyatakan seperti “hadirin sekalian”, “hadirin yang dihormati”, atau “hadirin yang budiman”.
• Jika anda sebagai pencadang, sokonglah tajuk dengan memberikan hujah-hujah yang tepat, bernas, dan padat. Hujah-hujah perlu logik dan meyakinkan.
• Sebelum anda mengakhiri hujah-hujah anda anda mestilah membuat kesimpulan dengan menyatakan pendirian anda terhadap tajuk dengan pernySoalan Perbincangan


Anda terpilih mewakili kelas dalam satu perbahasan antara kelas. Tajuk perbahasan yang ditetapkan ialah “Membaca Komik Lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah ”. Sebagai pencadang, sediakan hujah-hujah anda selengkapnya.


Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahami tema atau kehendak cerita yang hendak ditulis. Garis maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Dalam soalan ini anda sebagai pencadang, dikehendaki mengemukakan hujah-hujah untuk menyatakan keburukkan-keburukkan membaca komik.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Langkah 3

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan pembangkang dan hadirin yang saya hormati sekalian. Sebagai pencadang saya tetap dengan pendirian bahawa “Mermbaca Komik Lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah”

Hadirin sekalian,

Komik merupakan bahan bacaan ringan yang paling popular di kalangan murid sekolah. Bagaimanapun, ramai yang tidak sedar bahawa membaca komik boleh mendatangkan banyak keburukan daripada kebaikan. Antara keburukannya ialah ada murid yang asyik membaca komik, sehingga tidak dapat memberi tumpuan kepada pelajaran. Sepatutnya tanggungjawab murid ialah belajar.

Hadirin sekalian,

Bahasa yang digunakan dalam buku komik juga tidak mematuhi tatabahasa bahasa Melayu, murid-murid sudah pasti akan menghadapi masalah berbahasa, atau pencemaran bahasa kerana terpengaruh dengan bahasa pasar komik tersebut.

Selain itu, komik juga boleh mempengaruhi pemikiran pembaca dengan cerita-cerita khayalan yang kadang-kadang tidak mempunyai nilai murni. Apa yang sering ditonjolkan dalam kebanyakan komik yang terdapat di pasaran ialah bercorak keganasan atau pertarungan dan berunsur humor sahaja.

Hadirin sekalian,

Bagi murid-murid yang ketagih dengan komik, mereka sangup berbelanja besar untuk membeli buku-buku tersebut. Sebaliknya mereka sangat kedekut untuk membeli buku-buku rujukan atau buku-buku kerja yang sepatutnya menjadi keutamaan. Bukankah ini merupakan satu fenomena yang merugikan murid itu sendiri? Marilah wahai pihak pembangkang kita renungkan.

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan hujah-hujah yang saya utarakan tadi, kami di barisan pencadang tetap mengatakan bahawa “Mermbaca Komik lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah”

Sekian, terima kasih.



Langkah 4

Selepas mengarang, anda hendaklah membaca semula karangan itu. Lihat dan pastikan aspek-aspek berikut tiada sebarang kesalahan iaitu penggunaan perkataan, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan. Selain itu pastikan juga isi karangan anda benar-benar menepati tajuk.

Latihan minggu ini.

1. Kamu terpilih menyertai satu perbahasan antara kelas. Tajuk perbahasan yang ditetapkan ialah “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”. Sebagai pencadang, sediakan hujah-hujah anda selengkapnya.

2. Andaikan bahawa anda sebagai pencadang dalam satu perbahasan. Tajuk perbahasan itu " Membaca Buku Lebih Baik Daripada Menonton Televisyen". Tuliskan hujah-hujah anda selengkapnya.

3. Andaikan anda sebagai pencadang dalam perbahasan. Tajuk perbahasan itu ialah "Buah-buahan Tempatan Lebih Baik Daripada Buah-buahan Luar Negeri. Tulikan hujah-hujah anda selengkapnya.

Panjang karangan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

GLOSARI:


balas : dijawab,menjawab,pengadilan Tuhan
pejal : tidak berongga di dalamnya,padat dan keras
membisu : diam, berusaha, tenang,hening, tinggal, rahsiakan
bab : fasal, hal, bahagian daripada sesebuah buku
pemangkas : alat seperti guntung yang digunakan untuk memangkas,
orang yang kerjanya memangkas
ancam : gertak, ugut
awas : kawal, jagai, berwaspada, berhati-hati
ejekan : giat.mempermainkan orang, mempersendakan orang
dengan tingkah laku atau dengan tutur kata.
miskipun : Sungguhpun, walaupun
ria : suka hati kerana mendapat apa yang dihajatkan, riang, gembira
kemestian : Sesuatu yang diwajibkan, sesuatu yang
sudah ditentukan,ketentuan, ketetapan.
mesyuarat : bersidang , rundingan untuk membincangkan sesuatu
atau mencari sesuatu ketetapan
pengadil : orang yang mengadili sesuatu perkara atau pertandingan sukan,
di mahkamah hakim.










Contoh jawapan Soalan 1

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan pembangkang dan hadirin yang saya hormati sekalian. Sebagai pencadang saya tetap dengan pendirian bahawa “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”.

Hadirin sekalian,

Hujah saya yang pertama dengan melancong dalam negara akan dapat meningkatkan semangat cintakan negara. Hal ini terjadi kerana dengan mengunjungi tempat-tempat yang bersejarah, seseorang itu akan dapat melihat, memahami, dan menghayati bagaimana generasi yang terdahulu membangun dan mempertahankan negara.

Hujah saya yang kedua, dengan memberikan tumpuan melancong di negara sendiri akan dapat membangunkan industri pelancongan. Hotel-hotel dan tempat-tempat pelancongan pastinya akan dapat dibangunkan, dan seterusnya dapat menawarkan pekerjaan kepada rakyat. Tanpa sokongan pelancong-pelancong tempatan, industri pelancongan kita pasti malap, lebih-lebih lagi dalam keadaan kelembapan ekonomi dunia sekarang.

Hadirim sekalian,

Hujah saya seterusnya ialah dengan melancong dalam negara secara tidak langsung kita dapat menyekat pengaliran wang keluar negara. Ini sudah tentu akan meningkat dan menyuburkan ekonomi negara. Lebih-lebih lagi dalam kelembapan ekonomi yang sedang melanda sekarang.

Selain itu, kita akan dapat mengenali budaya rakyat negara kita dengan lebih dekat lagi. Contohnya, bagi mereka yang tinggal di Sabah atau Sarawak bolehlah mereka melancong ke negeri-negeri di semenanjung manakala oarang semenanjung pula sebaliknya. Dengan hal yang demikian akan wujudlah perpaduan nasional yang kita harap-harapkan.

Hadirin sekalian,

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan hujah-hujah yang diutarakan kami di barisan pencadang tetap mengatakan bahawa “Melancong Dalam Negara Lebih Baik Daripada Melancong Ke luar Negara”.


Sekian, terima kasih.

6 ulasan:

  1. pembangkang buah-buahan tempatan?? please I need the answer.. if not I'll die =P

    BalasPadam
  2. nk pembangkang punya boleh x??

    BalasPadam
  3. Internet mendatangkan kebaikan kepada pelajar.Sebagai pihak pencadang ,tulis hujah-hujah anda selengkapnya.

    BalasPadam
  4. nak pembangkang??pleaseeeeeeeeee

    BalasPadam