Isnin, 24 Ogos 2009

UJIAN PENULISAN BAHAGIAN B

UJIAN PERCUBAAN 3

UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH 2009

BAHASA MELAYU
Ujian Penulisan


Soalan 1

Unit pakaian seragam yang kamu sertai akan mengadakan perkhemahan. Sebagai setiausaha, kamu diminta menulis surat kepada guru besar memohon menggunakan peralatan sukan untuk kegunaan semasa perkhemahan tersebut.
Tulis surat kamu itu selengkapnya.

ATAU
Soalan 2

Persatuan yang kamu wakili telah terlibat dalam satu aktiviti gotong-royong sempena kempen kebersihan peringkat sekolah. Sebagai setiausaha persatuan itu, kamu diminta menyediakan satu laporan mengenai aktiviti tersebut.
Tulis laporan itu selengkapnya.

ATAU

Soalan 3

Sebaik sahaja melangkah keluar pintu pagar sekolah kamu terlihat dua orang murid sedang bergaduh. Apakah yang sepatutnya kamu lakukan untuk menghalang mereka daripada bergaduh itu.
Tulis tindakan kamu itu selengkapnya.

KERTAS SOALAN TAMAT




Jawapan 1

Persatuan Pengakap,
Sekolah Kebangsaan Mempaga 1,
28000 Bentung,
Pahang Darul Makmur.


Tuan Guru Besar,
Sekolah Kebangsaan Mempaga 1,
28000 Bentung,
Pahang Darul Makmur. 25 MEI 20009
Tuan,

Memohon Kebenaran Menggunakan Peralatan Sukan dalam Aktiviti Perkhemahan Tahunan Persatuan.

Sukacita dimaklumkan perkara di atas dirujuki.

2 Persatuan Pengakap sekolah ini akan mengadakan perkhemahan tahunan di Hutan Lipur Bukit Tinggi pada 20 Julai 2009. Pelbagai aktiviti permainan telah dirancang dalam perkhemahan tersebut. Sehubungan itu, pihak kami memohon meminjam pelbagai peralatan sukan untuk tujuan tersebut.

3 Berikut ialah senarai peralatan yang kami perlukan;

1. 10 biji bola getah saiz 3
11. 10 biji bola getah saiz 1
111. 10 buah sekital
1V. 30 gelong rotan
V. 20 batang kayu hoki

4 Pihak persatuan akan memastikan semua peralatan yang digunakan akan dijaga dengan baik. Kami juga akan memulangkannya selepas aktiviti tersebut berlangsung.

5 Pihak persatuan mengucapkan ribuan terima kasih atas kerjasama dan sokongan yang diberikan oleh pihak tuan untuk menjayakan aktiviti tersebut.

Sekian, terima kasih.

‘Murid Cemerlang, Guru Gemilang, Sekolah Terbilang’

Yang menjalankan tugas,

( FARHAN BIN MARHAN)
Sstiausaha,
Persatuan Pengakap,
SK. Mempaga 1,
Bentung,
PAHANG DARUL MAKMUR.



Jawapan 2

LAPORAN GOTONG-ROYONG
PERSATUAN BULAN SABIT MERAH
SEKOLAH KEBANGSAAN JERANTUT

Pada 18 Jun 2009, Persatuan Bulan Sabit Merah telah mengadakan gotong-royong sempena kempen kebersihan bagi tahun 2009. Aktiviti ini melibatkan beberapa persatuan dan kelab antaranya ialah Persatuan Pengakap, Puteri Islam, dan Kadet Remaja Sekolah.

Kami berkumpul di padang sekolah pada pukul 8.00 pagi untuk mendengar taklimat daripada Cikgu Roslan. Setelah dibahagi-bahagikan tugas, kami mula bergerak ke kawasan masing-masing dengan pelbagai peralatan seperti kain buruk, baldi, penyapu, dan berus.

Ahli-ahli Persatuan Bulan Sabit Merah telah ditugaskan membersihkan longkang di hadapan dan belakang sekolah, menyiram pokok-pokok bunga, membersihkan tandas. Kumpulan kami diawasi oleh Cikgu Fazrina. Beliau juga turut membantu.

Pada pukul 10.00 pagi kami berehat. Semua pelajar berkumpul di kantin. Kami telah diberi sebungkus nasi lemak dan segelas air sirap. Kami difahamkan jamuan gotong-royong ini telah ditaja oleh PIBG.

Selepas rehat, kami menyambung semula kerja-kerja yang masih belum disiapkan. Setelah itu, ahli-ahli persatuan telah diarahkan untuk membersihkan bilik rawatan. Antara kerja-kerja yang dilakukan ialah mengelap cermin, memasang cadar dan sarung bantal baru, memasang lagsir, dan memasang tikar getah.

Pada pukul 12.00 tengah hari para peserta gotong-royong berkumpul di kantin untuk menikmati jamuan makan tengah hari. Sebelum bersurai Tuan Guru Besar Encik Talib Ahmad telah menyampaikan ucapan. Beliau menyeru seluruh warga sekolah agar mengamalkan budaya ‘ Sentiasa Bersih’


Disediakan oleh, 12 JULAI 2009

Nasihaha Arbain
(NASEHAHA BINTI ARBAIN)
Setiausaha Persatuan Bulan Sabit Merah,
Sekolah Kebangsaan Jerantut,
Jerantut,
Pahang Darul Makmur.


Jawapan soalan 3

Sebaik sahaja melangkah keluar pintu pagar sekolah aku terlihat dua orang murid sedang bergaduh. Beberapa orang murid berlarai menghampiri mereka. Mungkin mereka ingin melihat pergaduhan itu.

Aku bergegas menghampiri mereka sambil menjerit, “Jangan bergaduh!….” Jeritanku tidak dihirukan. “Damin, Jalud sudahlah jangan bergaduh!…,”aku menjerit lagi. Aku menarik tangan Damin. Aku cuba memisahkan mereka. Rakan-rakanku yang kebetulan berada di situ menarik tangan Jalud.

“Jalud yang memulakan dulu!,” Damin bersuara. “Dia tuduh aku mengoyakkan bukunya. Aku pun bagi sebiji penumbuk!,”kata Jalud berang. “Sudahlah Jalud, Damin, pasal buku koyak pun kamu hendak bergaduh” Aku cuba mententeramkan mereka.

Seketika kemudian setelah aku menasihati mereka, kemarahan mereka mulai reda. “Kita, telah berkawan sejak tahun satu lagi, sepatutnya perkara kecil seperti ini janganlah jadikan alasan untuk bergaduh, malu nampak adik-adik kita. Macam samsing!...” kataku.

Setelah puas aku berkhutbah Jalud meghulurkan tangan untuk bersalam dengan Damin. Damin menyambut salam Jalud dengan berat hati, mungkin dia masih marah lagi. Aku berasa lega melihat mereka berdamai.

Sebelum kami berpisah balik ke rumah masing-masing, aku mengajak mereka datang ke rumahku untuk membincangkan aktiviti perkhemahan yang akan kami sertai tidak lama lagi. Aku tak sangka dapat mendamaikan mereka. “Ada bakat jadi jadi kaunselor,” bisik hatiku.

1 ulasan: