Khamis, 21 April 2011

DIALOG


PENGENALAN

· Karangan jenis dialog, biasanya melibatkan dua orang atau lebih yang berbual atau berbincang tentang sesuatu perkara.

· Karangan jenis ini boleh dibahagikan kepada dua bentuk, dialog atau perbualan, dan wawancara atau temuramah.

· Sebelum menulis karangan ini anda harus memahami kehendak soalan mencari isi penting dan menentukan jalan ceritanya terlebih dahulu.

· Dalam karangan dialog, kedua-dua pihak harus saling bertanya atau memberikan jawapan, dan memberikan pendapat. Untuk menulis temuramah pula pihak yang menemuramah akan mengemukakan soalan dan yang ditemuramah akan menjawab soalan yang diajukan.

· Pastikan anda menggunakan kata ganti diri yang sesuai yang sesuai dengan watak dan situasi dialog tersebut. Contohnya jika orang yang diajak berbual lebih berumur, gunakan panggilan “Encik”, “Tuan” ,atau “Pak cik”.

· Tidak digalakkan menggunakan kependekan seperti “kan”, “tak”, dan “tidak”.

· Penggunaan bahasa kiasan dan peribahasa adalah digalakkan supaya dialog lebih menarik.

· Jangan salah format, markah anda akan dipotong.

Soalan Perbincangan

Sebagai penulis majalah sekolah, kamu diminta untuk menemuramah seorang murid yang telah dianugerahkan sebagai murid cemerlang di sekolah kamu.

Tulis temuramah itu selengkapnya.

Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau kehendak dialog yang hendak ditulis. Garisi maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda.

Peta minda hendaklah seberapa ringkas.

Contoh Peta Minda:


.

Langkah 3

Berdasarkan peta minda di atas, anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.

Baca contoh karangann di bawah ini.

Mardiah : Selamat pagi saudari Ainatul. Saya, Mardiah, penolong pengarang majalah sekolah kita. Saya telah ditugaskan untuk menemuramah saudari. Saya berharap saudari tidak keberatan.

Ainatul : Selamat pagi. Saya bersedia memberikan kerjasama.

Mardiah : Terima kasih kerana saudara bersetuju ditemuramah. Saya ucapkan tahniah atas kejayaan saudari. Bagaimanakah perasaan saudara apabila terpilih menjadi murid cemerlang tahun ini?

Ainatul : Saya bersyukur dan berasa gembira atas kejayaan yang saya anggap satu detik sejarah dalam hidup saya.

Mardiah : Saya saudari sentiasa cemerlang dalam pelajaran. Apakah rahsia

yang membuat saudari sentiasa cemerlang?

Ainatul : Tiada rahsia, sebenarnya kejayaan saya dalam pelajaran banyak bergantung kepada beberapa perkara seperti cara saya belajar, dorongan ibu bapa tetapi yang lebih penting ialah bimbingan yang tidak pernah daripada guru-guru.

Mardiah : Saudara sangat aktif dalam kegiatan kokurikulum. Bagaimanakah saudara dapat membahagi-bahagikan masa?

Ainatul : Saya ada jadul dan saya akan sentiasa mematuhi jadul tersebut. Justru itu, walaupun saya aktif dalam pelbagai kegiatan kelab dan permaianan tetapi saya masih cemerlang dalam pelajaran.

Mardiah : Apakah cita-cita saudari?

Ainatul : Saya bercita-cita menjadi seorang doktor dan berhasrat untuk berkhidmat di luar bandar.

Mardiah : Syabas saudari! Saya cukup berbangga dengan pemilihan saudari sebagai murid cemerlang pada tahun ini. Sekali lagi saya mengucapkan ribuan terima kasih dan selamat berjaya.

Ainatul : Sama-sama.

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan . Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda.

Peta minda hendaklah seberapa ringkas .

Langkah 4

Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan ,struktur ayat, penggunaan imbuhan , tanda baca dan ejaan.

Latihan minggu ini.

Tulis karangan di bawah ini. Bagi tiap-tiap soalan panjangnya mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

1 Kamu berbual-bual dengan rakan kamu tentang aktiviti sambutan hari kebangsaan yang akan diadakan di sekolah kamu.

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

2 Kamu berbual-bual dengan rakan kamu yang baru menyertai satu perkhemahan, untuk mendapatkan maklumat mengenai aktiviti tersebut kerana kamu juga akan menyertai satu perkhemahan

Tuliskan perbualan antara kamu dan rakan kamu itu.

3 Kamu dan kawan kamu berbual-bual mengenai lawatan sambil belajar yang baru kamu sertai.

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

GLOSARI:

Perarakan :

iring-iringan yang mengarak sesuatu, usungan atau kereta dan lain-lain untuk mengarak, kumpulan yang berarak

mengasaskan:

menyandarkan atau meletakan pada sesuatu sebagai asas, mendasarkan, membangunkan pada peringkat permulaannya, mendirikan, memulakan penubuhan sesuatu

mengawit :

membuat supaya tahan lama atau tidak busuk, rosak dan sebagainya, memelihara atau mengekalkan kesegaran sesuatu seperti makanan

membantutkan :

menyebabkan bantut atau terbantut, menyebabkan tidak dapat mencapai kejayaan atau kemajuan dengan menimbulkan halangan atau rintangan

perbatasan :

sempadan atau sesuatu kawasan, daerah, sempadan, keadaan yang menyakat atau membatasi

baucer :

dokumen yang menunjukkan bahawa wang telah dibayar bagi barang-barang dan lain-lain yang telah diterima atau dokumen yang boleh ditukarkan dengan barang-barang atau perkhidmatan tertentu

bengkel :

tempat membaiki kereta dan lain-lain, kilang kecil tempat tukang-tukang bekerja, mesyuarat atau perbincangan secara kelompok untuk mengkaji sesuatu atau bertukar-tukar pendapat tentang sesuatu

pemborong :

orang yang membeli secara keseluruhannya atau secara besar-besaran atau orang yang melakukan pekerjaan secara keseluruhannya seperti mendirikan bangunan

Contoh latihan karangan soalan 3

Anuar

:

Apa khabar, Ikram.

Ikram

:

Khabar baik, Anuar.

Anuar

:

Bagaimana dengan perkhemahan pengakap pada minggu lepas, seronok?

Ikram

:

Oh, memang menyeronokkan. Banyak pengalaman yang telah saya perolehi ketika menyertai perkhemahan tersebut.

Anuar

:

Bulan hadapan, saya akan menyertai kelab kembara yang akan mengadakan perkhemahan di Tasik Kenyir, apakah persiapan yang mesti saya lakukan?

Ikram

:

Sebelum pergi berkhemah, kita perlu memastikan segala kelengkapan perkhemahan seperti khemah dan tali adalah mencukupi.

Anuar

:

Selain khemah, apakah lagi kelengkapan yang perlu kita sediakan?

Ikram

:

Kita perlu juga menyediakan pelbagai keperluan diri seperti tuala, ubat gigi, lampu suluh dan makanan. Selain itu, bagi setiap kumpulan, barang-barang seperti parang, periuk, mancis api serta bekalan makanan untuk kumpulan perlu disediakan.

Anuar

:

Apakah perkara-perkara lain yang perlu saya ketahui untuk pergi berkhemah?

Ikram

:

Keselamatan adalah perkara yang sangat penting. Ketika kita mengikuti perkhemahan, kita perlulah sentiasa mengikut arahan yang diberikan oleh guru.

Anuar

:

Terima kasih, Kamal. Semoga maklumat yang telah kamu berikan dapat dijadikan panduan kepada saya dan rakan-rakan kita yang akan menyertai aktiviti perkhemahan bulan hadapan .

Ikram

:

Sama-sama. Saya ucapkan, selamat berkhemah

12 ulasan: